I stället för kilometerskatt

Insändare Regeringen tog på söndagen den 26/2 avstånd från förslaget om en vägslitageskatt för tunga lastbilar – redan innan det presenteras, rapporterar TT.

”Bedömningen är att med det förslag som kommer, så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt”, säger finansminister Magdalena Andersson.

Hon har helt rätt. En kilometerskatt för lastbilar är fel verktyg för att komma åt ett besvärligt samhällsproblem. Men det finns en lösning som rätt införd kan accepteras av alla parter.

Transportsektorn är en av de värsta klimatbovarna i Sverige. Det handlar både om privatbilismens och en stor mängd lastbilars koldioxidutsläpp. Självklart måste dessa utsläpp bort, men hur ska det gå till?

Ekonomerna vet: höj priset på fossila bränslen så minskar konsumtionen och därmed utsläppen.

Men eftersom dessa utsläpp måste upphöra helt måste också priset höjas inte bara en gång, utan gång på gång, år efter år, tills alla fossila bränslen konkurrerats ut från marknaden. Och då står vi inför följdproblemet: Hur genomför man en sådan prisstegring utan att tappa allmänhetens stöd?

Den amerikanska klimatorganisationen Citizens’ Climate Lobby har ett intressant svar. Kompensera alla medborgare för dessa avgiftshöjningar. Så här skulle förslaget kunna utformas i Sverige:

1) Lägg en koldioxidavgift på alla fossila bränslen i det ögonblick som de förs in i landet.

2) Placera statens hela intäkt från denna avgift i en fond

3) Töm fonden varje månad och betala ut allt, i lika stora delar till varje vuxen medborgare.

4) Höj avgiften år efter år.

Förslaget är enkelt, effektivt och rättvist. Snart skulle de allra flesta av oss få en tusenlapp mer i plånboken, samtidigt som fossila bränslen blev allt dyrare – och konsumtionen av dem minskade.

Den internationella lastbilstrafiken kan infogas i modellen genom att man omvandlar kilometeravgiften till en utsläppsavgift. USA har redan den typ av lastbilsbeskattning som behövs. Varje delstat registrerar med GPS hur många kilometer som varje lastbil färdats inom delstaten. Bränsleförbrukningen uppskattas sedan med hjälp av tabeller som anger bilmodellens förbrukning per kilometer. Därefter tar delstaten ut skatt som baseras på denna uppskattade förbrukning. Det enda som vi behöver tillägga i Sverige är en uppgift om vilken typ av bränsle som använts. Därefter kan koldioxidutsläppet beräknas och avgiftsbeläggas. Den fula ankungen kilometerskatt kan på så sätt få växa ut till den vackra vita svan, som en stigande utsläppsavgift med full utdelning är.

Lars Almström

Klimatsvaret

 
 

Insändare