P-G Andersson

P-G:s speedwayblogg

P-G Andersson är föreståndare på Heidenstams Övralid och turismlärare på Vadstenagymnasiet. Men inte bara det, han är också en inbiten speedwayfantast, med Piraterna som favoritlag.

Such a shame

Motala Det är synd att årets GP ska avgöras med en krasch. Jason Doyle hade möjlighet att ta sin fjärde raka seger. Vilket hade varit rekord, om jag har fått till siffrorna rätt. Tyvärr så drar Chris Harris med sig Doyle i deras första heat och Doyle får åka ambulans från stadion i Torun, Polen. Befarad hjärnskakning och en axel ur led, enligt källorna. I och med detta kunde Greg Hancock dra ifrån och leder nu med GP-serien med 11 poäng före australiensaren. I teorin finns det en chans att Doyle kan bli världsmästare, men i verkligen så lutar det åt att Mr Nice Guy blir världsmästare för fjärde gången.

Det återstår en tävling, den 22:e oktober i Melbourne, Australien. För att Jason Doyle ska bli världsmästare krävs att; han blir frisk, tar mer än 11 poäng samt att Greg Hancock i stort sätt nollar. Ni förstår att oddsen är emot honom. Återigen är det synd att det ska avgöras på detta sätt. Annars bjöd tävlingen från Torun på bra speedway. Många täta heat med flera omkörningar, en del väldigt spektakulära. Och att Niels-Kristian Iversen skulle stå som vinnare hade jag inte trott. Jag hade Matej Zagar som klar favorit efter 20 heat.

Går vi tillbaka några veckor till Friends Arena den 24 september, så visade Fredrik Lindgren att han har en stigande formkurva. Där hamnade han på pallen och i Torun blev det en semifinalplats. Likaså fortsätter Andreas Jonsson att förbrylla mig. Han leder Rospiggarna till SM-guld. Ihoptejpad och med smärtstillande. Eloge och gratulationer för detta. Sen kommer vi till GP-tävlingarna. Ja, ni vet resten? Innan jag lämnar GP-speedwayen, så undrar jag fortfarande varför man inte kör på Tele2-arena istället för på Friends Arena?

Den senaste tiden har Indianernas förarflykt och ekonomiska situation varit ett hett samtalsämne. Vilket leder in på att det ryktas om att Iversen kan vara aktuellt för Piraterna. Om så är fallet, välkomnar jag honom med öppna armar. Han är erfaren, pålitligt och någorlunda jämn. Han kan bli ett bra komplement till Hancock. Om Hancock nu väljer att stanna kvar? Sedan förstår jag att Piotr Pawlicki behöver få sig en tankeställare hur man står upp och respekterar den klubb som betalar ens levebröd. Jag hoppas nu att den bekante ryska vargen Emil Sajfutdinov ger allt för Piratlaget. Han har ju lite av Piotr Pawlickis körstil. Att köra på gränsen. Går det, går det. En bra balans till Hancock. Sedan måste Peter Kildemand bli jämnare, både i GP-cirkusen och hos Piraterna. Likaså han humör. Sedan gillar jag och uppskattar att Damian Balinski blir kvar. Uppfattar honom som pålitlig och att han gör sitt bästa. O avsätt vad som händer runt omkring honom.

Ser verkligen fram emot nästa års Piratlag och att vintern blir kort, men intensiv. In väntan på sista GP-tävlingen så blir det hockey och fotboll för hela slanten. Både dam och herr. Toppmötet mellan LFC och Rosengård den 9:e oktober blir en klar höjdare.

I väntan på Godot och VNV Nation

Tack för i år, Piraterna!

Motala Så var säsongen över för Piraterna och deras supportrar. Den slutade i någon form av segt antiklimax. En del av förklaringen är slutspelssystemet, den andra är att luften, eller vad det nu var, som gick ur Piratlaget i slutet. Jag föredrar det tidigare slutspelet, där lagen möts i bäst av två matcher. Hade matchen mellan Rospiggarna och Piraterna varit jämnare, så hade förmodligen utgången varit mer spännande i år. Nu var det i praktiken avgjort innan de sista matcherna var körda med årets seriesystem. Likaså vet jag att flera besökare var irriterade att matchdagarna var olika från möte till möte. Det vill säga tisdagar en gång i veckan, tisdag-onsdag samma vecka, måndag-tisdag samma vecka. Så lite mer regelbundenhet till nästa år, tack.

Återvänder vi till själva Piraterna, så var jag inte så positiv till laget när säsongen drog igång. Detta ändrade sig efter vinster mot Lejonen, Dackarna och Vetlanda. Efter halva serien toppade Motalalaget serien och visade både laganda, arbetsmoral och självsäkerhet så att man vittrade SM-guld. I augusti så började jämnheten försvinna för Piraterna och laget varvade dyngspöförluster med vinster i total överkörning. Förare åkte in och ut i laget och det verkade inte finnas någon struktur. Sett utifrån, ska jag säga. Hos Stefan Andersson Skill kanske det fanns en logisk förklaring och handling. När laget gick in i slutspelet så var det inte ett cementerat lag längre, utan ett lag som började luckrats upp. Vad orsaken var, får vi kanske fråga oraklet i Delphi.

Nu blev det en brons till slut för Piraterna och med facit i hand, så har andra lag mer att fundera på vad som gick snett i år, än Motalalaget. Vetlanda och Lejonen som var tippade topplag gick inte ens till slutspel. Riktigt Dunderfiasko! Dessutom tappar Vetlanda den största stjärnan inför nästa år, Tai Woffinden. Han har skrivit på för Masarna. En annan förare som diskuterar med Masarna är Antonio Lindbäck. Mycket troligt att han lämnar Indianerna efter pengabråket och skriver på för Avestalaget. Vidare rykten och klara övergångar kommer att droppa in den närmsta tiden, vilken blir spännande.

Återstår att se hur Piratledningen vaskar om i truppen inför nästa säsong. Jag ser gärna att Przemyslaw Pawlicki och Joonas Kylmäkorpi får Duntis som hemmaarena. Likaså får Maciej Janowski gärna återvända till Piraterna och han får gärna ta med sig Patryk Dudek. Och om Martin Vaculik, Jason Doyle, Max Fricke och Timo Lahti vill har miljöombyte, så är de välkomna till Östergötlands sjöstad. Önskelistan kan göras lång, men det är Stefan Andersson Skill och övriga i Piratledningen som får ta fram räknedosa, papper och penna och sätta laget som ska vinna SM-guld 2017.

Lycka till!

Piratskeppet sjunker!

Motala Det var det sämsta jag sett på länge. Det finns inget mer att säga än det som redan har sagts och skrivits om denna svarta vecka. Alla superlativ hur dåliga Piraterna var har redan använts. Så grattis till Rospiggarna och en krya på dig hälsning till Gåtan Andreas Jonsson. En liten notering som kan vara värd att nämnas. Publiksiffra på Duntis var 2518 personer. Publiksiffran på HZ Bygg Arena var 4561 personer. Alltså 2000 personer mer. I Hallstavik bor det ca 4500 personer. I år kom Motala över 43 000 invånare. Hela Hallstavik (100%) och var och såg onsdagens match. Men endast 6% av Motalas invånare var och såg tisdagens match. Fundera på det?

För att ta mig ur denna djupa och svarta krater av speedwaymisär, så lyssnar jag på stenhård EBM (Electronic Body Music) och speed-thrash- samt black metal. Dessutom åker jag till Göteborg för att se träningsmatchen inför World Cup mellan Sverige och Finland i hockey. I torsdagens match i Helsingfors, så mixtrade Rickard Grönborg med målvakterna Jacob Markström och Jhonas Enroth. Markström höll nollan och Sverige ledde med 2-0. Sedan bytes Enroth in och Sverige förlorade med 2-3. Troligtvis blir det inga byten i Scandinavium på lördag. Henrik Lundqvist får stå hela matchen i sin hemstad. Det blir säkerligen en storslagen entré och mäktig återkomst för Kung Henrik.

Finnarna fick vinna på hemmaplan, så det är väl inte mer än rättvist att Tre Kronor får vinna på lördag.

Den gliiider in i mååål!!!

Undrens tid är inte förbi!!!

Motala Alla som jag träffade innan matchen var skeptiska till om Piraterna skulle mäkta med att stå emot Dackarna. Så även jag själv. Det blev det motsatta. Piratlaget gav igen för gammal ost och spöade Dackarna med 14 poäng. Det var hur roligt som helst att se Anton Rosén flyga fram och ta för sig ute på banan. Likaså att Fredrik Engman inte fegade ur, utan visade attityd mot t.ex. Mikael Max i det 11:e heatet. Men åter igen, Anton Rosén visade att han kan stå upp emot de bästa. Hoppas verkligen att han får chansen igen. Likaså så är Jonas Davidsson en toppåkare (på Duntis). Hans körstil påminner om Hancock. Han kör fort, hittar spår och kör säkert. Ibland för säkert, men han är sällan inblandad i några olyckor. Varför kan han inte köra likadant på bortabanor? Den enda oroliga funderingen som jag och mina vänner hade, var att det verkade som att Scott Nicholls och Peter Kildemand brast i kommunikation mellan varandra. Där Nicholls hamnade på efterkälken, trots att han körde fortare än Dackeförarna. Lite hjälp från Danmark hade underlättat. Nåväl, Kildemand var tillbaka i fin form och plockade hela 13 poäng och var tillsammans med Davidsson och Hancock de Piratförare som plockade poäng i varenda heat de körde.

I den andra matchen krossade Rospiggarna Indianerna med hela 20 poäng. 55-35. Andreas Jonsson drog in sju poäng på fyra heat. Helt okej. Kvällens stjärna på HZ Bygg Arena var speedwaysportens svar på Mika Häkkinen och Kimi Räikkonen, Timo Lahti. Finländaren körde in hela 16 poäng på sex heat. Imponerande!

Denna totalseger är naturligtvis oroande inför nästa vecka. Piraterna tar emot Rospiggarna och Motalalaget måste skruva upp motorerna några snäpp till för att ha en chans på vinst. Eller så får vi hoppas att laget från Hallstavik har en riktig dålig dag. För tufft kommer det att bli. Är dessutom Piotr Pawlicki borta även nästa vecka, så blir det naturligtvis ännu svårare att ta poäng mot Rospiggarna. Skulle så vara fallet, hoppas jag verkligen att det blir Damien Balinski som får chansen. Grabbarna som förde laget till seger igår bör få förnyat förtroende. Så inget hattande, förutom att eventuellt ta in Balinski. Stabilitet.

Hårt o tufft o bra!

A.J. En gåta?

Motala  

Noll poäng på fem heat för Andreas Jonsson i lördagens GP från Gorzow. Min kollega på jobbet upprepade orden ”noll poäng” säkert 7-8 gånger samtidigt som han slog ut med armarna och såg både upprörd och bedrövad ut. När han hade lugnat sig, så kunde jag bara konstatera, ...”noll poäng”. Vad gör han för fel eller gör han några rätt, när han kör GP-speedway. Lika mycket som jag är förbryllad över hans bergodalbaneform, så börjar jag tycka lite synd om honom. Han måste vara lika förbryllad själv och grubbla ner sig i olika alternativ för att bringa klarhet i detta GP-spöke som gäckar honom. En signal till ”Det okända” kanske kan hjälpa.

En förare som inte heller hade en lyckad kväll, var Peter Kildemand. Tre poäng på fyra heat. De övriga Piratförarna, Greg Hancock och Piotr Pawlicki, tog sig till semifinal. Där tog det stopp och lördagens vinnare i finalen var lite oväntat Jason Doyle. Chris Holder överraskade också med att sluta som trea. Om vi återvänder till Piotr Pawlicki, så är det både beundransvärt att han gick till semifinal, men tanke på kraschen i Målilla. Det blev ju även några smällar i lördags.

Detta leder oss in på kvällens hemmamöte mot Dackarna, där vi inte få se någon Pawlicki på grund av att läkaren säger stopp. Vilket är ett mycket tungt avbräck för Piraterna. Det är inte med någon större säkerhet på vinst som jag styr kosan mot Duntis. Dackarna har ett jämnt lag med flera förare som kan kliva fram. Om Piraterna ska ha någon chans ikväll måste Davidsson, Hancock, Kildemand samt Nicholls topprestera. Inte en sekund får de slappna av, för då är det kört. Dessutom måste både Fredrik Engman och Anton Rosén plocka poäng i var enda heat. Framför allt Engman måste visa samma attityd och vilja som han gjorde i Målilla. Faller dessa bitar på plats, så kanske Piratlaget kan vinna med två till fyra poäng.

Så ingen panik.

Alla på en gång!!!

 

 

 

 

  • Mest lästa bloggar
  • Senaste blogginläggen

Bloggar