– Den största skillnaden är att allt går enormt mycket långsammare. Vi hinner inte hjälpa lika många patienter som vi brukar. Vi kör på en påtvingad sparlåga kan man säga. Det är klart man känner stor frustration, säger Jörgen Bergström, verksamhetschef på Kungsgatans vårdcentral.

Det är journalsystemet Cosmic som bråkat under måndagen efter en uppdatering. Något som lett till bekymmer för länets vårdcentraler.

Hur märks störningarna för patienterna?
Artikelbild

| Volymproblem. "Vi kan göra allt, men vi hinner inte hjälpa lika många. Receptförnyelser kan prioriteras bort", säger Jörgen Bergström, verksamhetschef på Kungsgatan vårdcentral.

– Besöken och tidsbokning tar längre tid. Vi kan boka en tid med papper och penna, men vi får återkomma om exakt tid. Vi använder ett kösystem på telefonen och om det är för många som ringer så är det inte säkert att man kommer fram. Vi har fått stänga ner telefonsystemet vid enstaka tillfällen.

Har det varit fler patienter som tagit sig till vårdcentralen på grund av det?

– Nej, det är inget jag har märkt av.

Vad har ni fått för reaktioner från patienterna?

– De är tillmötesgående och är medvetna om att det är en tillfällig störning.

När kommer journalsystemet fungera som vanligt?

– Min förhoppning är att störningen är eliminerad inom ett dygn.