Varje dag måste Susanne Blomberg ta sig fyra mil till jobbet som undersköterska på Brännskadecentrum. Busskommunikationen är dålig och på kvällen finns det inget sätt att ta sig till eller från jobbet med lokaltrafiken. Nu måste hon stå i kö för att komma in på parkeringen till US, och det är inte säkert att hon får en parkering.

– Situationen har varit kaotisk i flera år. Det som retar mig mest är att det inte garanteras en plats. Det är också tråkigt att åka mycket tidigare till jobbet. Jag blir så upprörd, säger Susanne Blomberg.

Köerna in på parkeringen är en av anledningarna till att en parkeringsavgift nu införs. Den antas få fler att cykla eller gå och därmed skapa plats på parkeringen.

Artikelbild

| Drabbad. Susanne Blomberg tycker att situationen på US är kaotisk.

– Vår absoluta förhoppning är att det här ska bidra till en förbättrad parkeringssituation. I dag får vissa stå i kö i en halvtimme eller en timme och det är inte hållbart, säger Åsa Hedin Karlsson, ekonomidirektör på Region Östergötland.

Andra anledningar till avgiften är att det är skonsammare för miljön att lämna bilen hemma, samt att det är en skattefråga då gratis personalparkering, när allmänheten måste betala, är en löneförmån som därmed måste beskattas.

– Skatteverkets regler är anledningen till att det blivit så här. Både vi som fack och arbetsgivaren har försökt jobba emot avgiften. Reglerna måste ändras, det är en samhällsfråga, säger Maria Ljung på Vårdförbundet Östergötland.

Priset för parkeringen är 550 kronor per månad.

– Vi tycker att det är otroligt olyckligt. Det är en grupp som inte tjänar så mycket som drabbas, det blir en stor summa, säger Maria Ljung.

Vi har tidigare skrivit om hur mycket priserna för parkering skiljer sig åt mellan olika arbetsgivare uppe på området. Vårdpersonal betalar, poliser betalar mindre, brandmän betalar inte alls. Argumentet för att ta 550 kronor per månad på US är att summan följer marknadspriserna. Men på Garnisonsområdet intill betalar polisen 500 kronor, per år.

– Det är konstigt och orättvist att det ska skilja sig så pass när platserna är i anslutning till varandra, säger Susanne Blomberg.

– Jag kan inte kommentera hur andra väljer att hantera sin parkering. Vi har tittat på kringliggande parkeringsplatser, säger Åsa Hedin Karlsson.

Susanne Blomberg kommer att betala månadsvis för sin parkering. Ett annat alternativ är att betala tolv kronor i timmen dagtid eller en krona i timmen nattetid, vilket skulle bli dyrare.

– Mer parkeringsplatser krävs. Parkeringen för servicebilar är alltid halvtom, kanske kunde man ta några platser därifrån. Annars finns det ingen vettig lösning, säger hon.

Enligt Åsa Hedin Karlsson måste det finnas parkeringsplatser till sjukhusets servicebilar. Det är inte heller möjligt att ha personliga parkeringsplatser.

– Jag förstår att det är en besvärlig situation. Men avgiften bör bidra till att fler platser blir tillgängliga, Åsa Hedin Karlsson.

Pengarna från avgifterna ska gå tillbaka till personalen. Till exakt vad är inte bestämt, men ett förslag är friskvård.

Beslutet om avgiften togs redan förra året, men den 15 september träder det i kraft.

– Det finns inget vi kan göra åt det, säger Maria Ljung.

Är många upprörda över det här?

–Gissa, säger Susanne Blomberg och kan inte hålla tillbaka ett rått skratt.