Det är första året som Shimanocenter håller i servicen på Vätternrundan.

– Vi har tidigare varit sponsor, säger marknadskoordinator Rikard Ohlsson.

Inne i tältet är det full aktivitet.

Artikelbild

| Service. Kimmo Kannanen ser till att inlämnade cyklar har fått nödvändig service innan starten.

– Vi är totalt tolv stycken, säger han.

En strid ström av cyklar lämnas in i tältet.

– De flesta vill få cykeln genomgången och få en bekräftelse på att den funkar.

Det kan vara fråga om att justera växlar eller kolla luften i däcken.

Artikelbild

| Mekaniker. "Vi löser det mesta för de flesta", säger marknadskoorinatorn Rikard Ohlsson.

– Så finns det några cyklar som behöver mycket kärlek.

Vanligast är koll av växlarna.

– Men vi har stött på allt ifrån totalrenovering till enklare service, säger han och fortsätter:

– Vi kan inte fixa allt, men vi gör det bästa av situationen och hittills har vi inte stött på något vi inte kunnat lösa. Vi löser det mesta för de flesta, säger han.

En del cyklar har behövt lite extra insatser.

– Vi hade ju några vurpor förra helgen och en del av de cyklisterna ska ju åka även den här helgen.

Mest är det mindre serviceåtgärder som behövs.

– Dagens cyklister är bättre förberedda innan och det är positivt, säger han.

Många vill bara få en extra koll att allt är så bra det kan vara med cykeln.

– Det gäller att skapa en så behaglig resa som möjligt för dem som ska cykla.

Ett par av cyklarna som passerat service har troligen bara gått några enstaka mil, berättar han.

Om resan runt Vättern blir behaglig då hänger kanske mindre på hur bra servad cykeln är innan start.