Att sÀga att Mikael Fransson, eller Micke som nog de flesta kÀnner honom som, har viss erfarenhet av jobba med racing Àr lÄngt ifrÄn nÄgon överdrift.
1997 plÄtade han sin första STCC-tÀvling och sedan dess har han varit pÄ plats vid de allra flesta racen som körts. De erfarenheterna han samlat pÄ sig frÄn alla de tÀvlingarna tar han nu med sig nÀr han nu tar sig an uppdraget som pressansvarig.
â Jag kĂ€nner ju de allra flesta i pressrummet och det Ă€r ju en fördel, sĂ€ger Fransson som efter alla sina Ă„r som motorsportfotograf vet precis vilka förutsĂ€ttningar media vill ha för att kunna göra ett sĂ„ bra jobb som möjligt. Att se till att de fĂ„r de förutsĂ€ttningarna blir nu ett av hans uppdrag. Det finns dock ett annat som han menar Ă€r minst lika viktigt.
â Först och frĂ€mst sĂ„ ska jag se till att det kommer media till tĂ€vlingarna. Gör de bara det sĂ„ ska jag se till att ta hand om dem. DĂ€r kommer jag jobba ihop med Jerker Johansson som Ă€r informationsansvarig för Porsche- och Renaultklasserna, sĂ€ger Fransson.
STCC blev snabbt en succé som lockade bÄde storpublik nÀr det startade 1996. PÄ senare Är har intresset dock, inte minst frÄn medias sida, svalnat nÄgot. Inte minst efter att flera av de stora STCC-stallen inför sÀsongen 2012 bröt sig ut och startade en egen serie, TTA.
â Det blev en kris i svensk racing dĂ€r, sĂ€ger Fransson som nu alltsĂ„ ska försöka vĂ€nda den trenden och locka tillbaka sina gamla kollegor till racingbanorna.