Öka det livslånga lärandet i Östergötland

Rätt kunskap är avgörande för att Östergötland ska utvecklas i takt med samhällsförändringarna, skriver företrädare för Sveriges Ingenjörer.

Debattörerna vill se en bättre struktur för arbetet med kompetensutveckling.

Debattörerna vill se en bättre struktur för arbetet med kompetensutveckling.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Debatt2019-10-17 05:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Vi befinner sig i en tid med stort förändringstryck. Med pågående skiften kopplat till exempelvis digitalisering, automatisering och klimatomställning skapas nya förutsättningar och nya krav ställs på samhälle, företag och individer. Det medför även behov av ökad kompetens och kunskap på arbetsplatserna i Östergötland. 

För att klara detta måste såväl arbetsliv som utbildningsystem anpassas för ett livslångt lärande. Inte minst gäller det för de som utvecklar och implementerar den nya teknik som många av samhällsförändringarna är beroende av: ingenjörerna.

Vi var nyligen med när landets största arbetsmöte om det livslånga lärandet genomfördes under Industridagen i Sandviken. En slutsats från dagen är att det kräver insatser på olika plan. 

Det är också en bärande tanke i Sveriges Ingenjörers engagemang i frågan. Vi har tillsammans med ett antal större lärosäten och arbetsgivar- och branschorganisationer tagit fram ett nytt koncept för livslångt lärande. Målet är att öka antalet flexibla och relevanta kurser inom teknik på högskolan för yrkesverksamma ingenjörer, men konceptet är lika relevant för andra ämnesområden.

Modellen som vi kallar Study Friday, har intentionen att öka tillgängligheten till högre utbildning och underlätta planering och samverkan mellan yrkesutövare, arbetsgivare och lärosäten genom att anordna och bedriva studier på en viss överenskommen tid eller dag. Det betyder inte att varje fredag ska ägnas åt studier, men de kurser som anordnas och den utbildning som sker, riktas in mot exempelvis fredagar. 

En bättre struktur för arbetet med kompetensutvecklingen tror vi kan göra stor skillnad. Genom att etablera en utbildningsdag påminns alla om att lärande är en viktig del av arbetslivet, vilket gör det mer sannolikt att kompetensutveckling faktiskt ska komma till stånd. 

Att börja använda detta koncept kan göras redan nu av lärosäten, företag och anställda tillsammans. För att få skjuts och stöd i detta har vi överlämnat vårt förslag till regeringen. Vi hoppas och tror även att de östgötska riksdags- och lokalpolitikerna ser potentialen och vill arbeta tillsammans med oss för att förverkliga ett nytt förhållningssätt till lärande.

Kompetens är framtidens viktigaste råvara och avgörande för att Östergötland ska utvecklas i takt med samhällsförändringarna.  Säkerställandet av att rätt och tillräckligt mycket kompetens finns är en utmaning som kräver nytänkande. Det är också just vad Study Friday-modellen är ett uttryck för. Detta behöver nu omsättas i handling. 

Anna Edebo, Sveriges Ingenjörer, vice ordförande Akademikerföreningen på E.ON Energilösningar Norrköping
Ulrika Lindstrand, förbundsordförande Sveriges Ingenjörer