Är stora förskolor och skolor verkligen bra för barnen?
Är förslaget om fler stora förskolor och skolor i Motala verkligen bra för barnen? Det undrar insändarskribenten.
Foto: Hasse Holmberg/TT
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.
Svaret är nej. Flera forskningsstudier i USA visar att det inte finns hållbara kvalitetsargument för större skolor. Elever från små skolor klarar sig ofta bättre i fortsatta studier och på små enheter syns också en fostran till en bättre samhällsmedborgare med avseende på tolerans, respekt, jämlikhet och ansvar. Studierna visar även att elever från små skolor visar mindre vålds- och beteende problem. Tryggheten för elever är avsevärt större i små skolor. Enligt en svensk forskningsöversikt från Linnéuniversitetet visar forskning på att små skolor har en positivare studieframgång. Den visar även att det går att statistiskt säkerställa att elever på större skolor har högre grad frånvaro och en större frekvens av avhopp än på mindre skolor.
När det kommer till kostnader för små skolor respektive stora skolor är forskningsresultat inte entydiga, det vill säga att det är fel att säga att större skolor per automatik är kostnadseffektivare än små. Det är viktigt för beslutsfattare att verkligen beakta detta. I studier om småskolor i Sverige visas att när beslut om skolor fattas, tas sällan barnperspektivet eller långtgående konsekvenser med i beräkningarna. Mycket forskning visar också att otrygga elever tar inte till sig undervisningen på samma sätt som om de känner sig trygga och har förtroende till skolan.
De som vill se större skolenheter använder bland annat argument som att det är svårt att få behöriga lärare till små skolor, att det blir bättre personalomsättning, den lilla skolan kostar mer och att elever i små skolor inte utvecklar sina sociala förmågor. Från forskning kan man läsa det motsatta. Egentligen kan man argumentera för att på längre sikt och när samtliga aspekter tas i beaktande borde planeringen bli att inrätta fler små skolor, en trend som man ser idag i till exempel USA där man insett fördelarna med små skolor jämfört med stora skolor.
Det som diskuteras mycket inom politik överlag i Sverige är sådant som rör kriminalitet och att det borde satsats mer på skolorna för att dom är viktiga för att minska kriminaliteten. Genom att skapa större enheter försvinner tryggheten och konflikterna elever emellan blir fler. Vilket också bidrar till att eleverna får mindre kvalitativ undervisning för att lärarna måste reda i konflikter och/eller vara korridorsvakter!
Med tidigare beslut som tagits i kommunen och nu nya förslag som framkommit verkar inte elevers hälsa och trygghet prioriteras, lärarna får inte heller tycka till på de berörda skolorna och föräldrar som protesterar ses mest som hinder som ska överbryggas och strategin är att dra antingen ut på processerna eller fatta snabba beslut.
Vart finns elevernas, vårdnadshavarnas eller för den delen lärarnas åsikter kring dessa förslag eller beslut? Det är lärarna som besitter mest kompetens gällande hur skolorna ser ut idag och vad som kan göras bättre för en ännu mer kvalitativ undervisning och mindre konflikthantering!