Göta kanal bidrar på ett mycket positivt sätt till att båtlivet kan vara så omfattande i Vättern och i sjöarna söder om Linköping. Detta båtliv bidrar i sin tur till att hela Göta kanal har så stark attraktionskraft på alla besökare. Utan båtar, vem skulle vilja titta på en tom kanal?
Tack vare kanalen har många valt en insjöbåtklubb för vinterförvaringen av sin båt inne i landet, för att få nära till vårrustning och höstupptagning. På så sätt undviker man många mil med bil till kusten. Bor man vid Vättern kan man segla på hemmavattnet under för och eftersäsong men gå ut till kusten för lite längre färder och nya vyer under semestern.
Tyvärr riskerar årets nu annonserade chockhöjda prislista att detta kommer att förändras. Vi stödjer och håller med de båtägare och båtklubbar som har framfört kritik mot de nya avgifterna.
Vi kan konstatera att när insjörabatten sänktes från 50 till 40 procent, valde många att stanna kvar ute vid kusten, eller stannade kvar i Vättern. Nu när hela rabatten för insjöbåtar har tagits bort, kan det bli betydligt fler. Båtklubbar har rapporterat att flera båtägare redan har sagt upp sina platser. Detta kan på sikt leda till att underlaget för många båtklubbar blir för litet och att de måste lägga ned sin verksamhet.
Vi tror inte att de höjda priserna kommer att öka inkomsterna för kanalbolaget, tvärtom de kommer att minska, eftersom det kommer att bli färre som väljer att åka på kanalen. Trafiken visar på en sjunkande trend som troligtvis beror på de sämre villkoren som tidigare införts.
Rättviseargumentet som framförs av kanalbolaget, håller inte. Insjöbåtarna har varit trogna kunder länge, många går kanalen varje år och det inte för att uppleva kanalen utan som transportled ut till vidare vatten, detta är stor skillnad mot att som förstagångsturist avnjuta kanalen som en besöksupplevelse.
Vi tycker att ett mer berättigat rättvisekrav är att de besökare som besöker kanalområdet som landturister, bidrar till kanalens drift och underhåll. Enklast sker detta genom skattsedeln och bugetfördelning.
Vi föreslår att AB Göta kanalbolag återgår till att ge insjöbåtar 50 procent rabatt för att på detta sätt säkerställa att vi kan behålla ett rikt fritidsbåtliv inom kanalsystemet och i Vättern. När trafiken ökar kommer det att locka fler besökare längs hela kanalen. Det är båtlivet tillsammans med den unika kulturmiljön som lockar besökarna. Får man sedan se ett missöde i någon sluss ökar intresset från de som står på land.
Att försöka få tillräckligt med intäkter från trafikavgifter kommer inte att gå. Resurser till underhåll och drift, måste ställas till kanalbolagets förfogande via ägartillskott. På så sätt får även besökarna på land chansen att vara med och bevara Göta kanal. Trafikavgifterna kan bara bli ett tillskott till driftskostnaderna. Det är även viktigt att komma ihåg att fritidsbåtlivet tillför statskassan stora belopp genom bränsleskatter och moms, samt att fritidsbåtägarnas konsumtion oftast stannar inom landet. Till skillnad mot charterturisterna som för ut resurser ur landet.
Givetvis är vi i båtförbundet villiga att vara med i en dialog för att främja och utveckla trafiken på Göta kanal och att ta aktiv del i hur vi bäst utformar villkoren för allas bästa.