30 procent av eleverna i årskurs nio på Motalas kommunala skolor saknar fullständiga betyg, visar skolinspektionens rapport från den 17 december 2014. 15 procent av eleverna som slutade nian i våras var inte behöriga till gymnasieskolans yrkesprogram. Statistik som är väldigt oroande för Motalas framtid.
De dåliga resultaten i kommunen har legat på en konstant nivå under den senaste mandatperioden. I samtliga mätningar är Motala kommuns skolresultat sämre än rikssnittet. Tidigare tillsynsrapporter har visat på liknande resultat, och trots att åtgärder satts in befinner vi oss i samma situation. Det är dags för majoriteten att ta tag i problemen och de underliggande orsakerna till sviktande skolresultat i Motala kommun.
Ungdomar är framtiden. För att stärka arbetskraften och kommunens konkurrenskraft måste vi lyckas utbilda våra ungdomar och skapa förutsättningar för dem att nå kunskapsmålen. För att Motala ska blomstra framöver så måste alla våra barn och unga få komma till sin rätt, möjligheten till detta får de när vi har bra en skola med hög kvalité, där varje elevs enskilda behov får styra undervisningen. Vi ska arbeta för att alltid ha elevens behov i centrum och att stödinsatser ska sättas in tidigt.
På riksnivå gjorde alliansregeringen under förra mandatperioden stora förändringar för att förbättra skolan och skolresultaten. En helt ny gymnasieskola med betygssystem i fler nivåer och betyg i lägre åldrar i ett steg för att förbättra elevernas kunskapsresultat och för att tidigt fånga upp de elever som inte når upp till kunskapskraven.
Ekonomiska resurser till skolan är viktiga, men för att skolresultaten ska bli bättre måste resurserna användas på bästa sätt. Genom att skapa utrymme i budgeten vill vi ge våra rektorer och lärare de rätta förutsättningarna som krävs för att höja den pedagogiska kvalitén. På så sätt kan politiken bidra till att förbättra barnens möjligheter att nå kunskapsmålen och lägga en bra grund för framtiden.
Alla som gått i skolan kan hålla med om att läraren är det viktigaste verktyget för lyckade skolresultat. En engagerad lärare som har tid att ägna sig åt undervisning skapar förutsättningar för bättre skolresultat. Lärare som ger stimulerande lektioner för elever så att de får möjlighet och lust till att lära samt förutsättningar att vidareutvecklas behövs. Med högre kvalitet på lärarutbildningen och skärpta krav för antagning får vi bäst resultat. I kombination med kontinuerlig vidareutbildning och kunskapsutbyte mellan lärare får grundskolan en bättre bas att stå på. En lärare ska ha engagemang och drivkraften att lära, låta eleverna vara kreativa, entreprenöriella och lära på sitt eget sätt. Ledarskapet och rektorns roll i skolan är otroligt viktigt för både elevers och lärares engagemang.
Engagerade, kunniga och motiverade lärare och rektorer anser vi vara den enskilt viktigaste faktorn för att skolresultaten i Motalas skolor ska kunna höjas till att bli bäst i landet.