MP:s eviga tugg om miljön, är i deras utformning en katastrof, bland annat inga nya diesel- eller bensinbilar efter 2030. Vi har väl idag cirka 7 000 000 fordon, varav cirka 4 800 000 personbilar som drivs med bensin och diesel. Ja, hur skall det gå till? Som vanligt kommer man med idéer, utan att göra en konsekvensanalys, eller tala om hur det skall gå till.
Vissa saker är befogada att diskutera och att komma fram till lösningar på, eftersom vi på något sätt i framtiden måste ha ett annat sätt att förflytta oss och tillgodose våra energibehov.
Men MP:s syn på saken kommer att göra det omöjligt för merparten av oss vanliga människor, vi blir strandsatta, speciellt om man bor på landet. Eller är det så att landsortsbor i dessa frågor på något sätt skall tryckas undan, vi har också barn som har behov av resurser och nöjen.
Landsbygdspolitik har bara varit ett ord, förhoppningen är att det under kommande mandatperiod blir något mer.
När man pratar om närmiljö borde man dela upp detta i två läger, landsbygd och stad. Vi kan belysa detta genom att titta på hur persontransporter går till idag. Nu höjer Östgötatrafiken sina taxor igen, det gör ju att, eftersom många måste ha bil ändå, kanske de väljer bort bussresandet, och då kommer ytterligare höjningar att ske.
I dessa tider borde kanske persontransportsfrågan/transportmiljö ligga på någon annans bord. Nu rör inte detta mig så mycket eftersom där jag bor, går överhuvudtaget ingen buss, jag är tvingad att åka bil. Elcykel, kunde gå på sommaren, men inte på vintern i två mil. Och som vanligt är det ju med dessa alla olika som man kallar ”miljöanpassade” åtgärder tredje man som skall betala och alla har inte möjlighet till detta.
Att lösa detta med eldrift, fossilfritt bränsle är i nuläget enbart en utopi. RME (RapsMetylEster) är ju som mest baserat på rapsolja. Vad har vi i dag cirka 2 500 000 hektar åkermark, hur mycket av det skall vi ta i anspråk för att göra miljövänligt bränsle. Restavfall från skogen går ju också att använda, men eftersom kommersiella krafter styr kommer denna ingrediens till bränsle med största sannolikhet leda till skogsskövling.
Om man sedan tar sig tid att titta på det så kallade ekologiska fotavtryck vi sätter borde man kanske börja att inse vissa saker. Skulle alla människor leva som vi gör i Sverige behöver vi minst 4 planeter.
Biogas, metan (CH4) vars reningsprocess gör att koldioxid måste tas från bränslet och lagras någonstans. Centern tyckte att det skulle lagras långt ned i marken, och det är väl en typisk politisk lösning, att låta framtiden ta hand om de problem vi skapar nu.
Jan Andersson (SD)