Nattåg som rullar minskar EU:s utsläpp

Nyligen uppstod ett tänkvärt sammanträffande angående klimatförändringar.

Foto: Johan Nilsson / TT

Debatt2014-11-14 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samma dag som FN:s klimatpanel släppte sin femte utvärderingsrapport med ödesdigra varningar om klimatförändringarna, så upphörde flera nattåglinjer från Köpenhamn till kontinenten. Trots att tåget är det mest klimatsmarta sättet att resa planerar Deutsche Bahn och tågbolagen i Danmark, Holland, Frankrike, Schweiz och Tjeckien att dra in merparten av sina nattåg eftersom de inte anses vara lönsamma.

De senaste åren har min familj gjort tågluffar genom ett stort antal europeiska städer med slutdestinationer i Warszawa, Bretagne och Bournemouth. Nästa års sportlov ska vi åka skidor i Österrike och min bror vill ha sitt 50-årskalas i Italien. Gör vi dessa resor med flyg i stället för med tåg ökar vår familjs totala utsläpp av koldioxid med fem ton. Utan nattåg förlängs de här resorna med flera dagar och det blir svårare att välja bort flyget.

Enligt FN:s klimatrapport behöver de globala utsläppen minska med mellan 40-70 procent till år 2050. Att i ett sådant läge försvåra resor med tåg i Europa är att backa sig in i framtiden. Ska efterfrågan på tågresor öka behövs en skatteväxling som gör flyget dyrare och det klimatsmarta resandet billigare.

Det är hög tid för miljöminister Åsa Romson, infrastrukturminister Anna Johansson och de svenska EU-parlamentarikerna att agera för att rädda nattågen. Är det något vi borde ha EU till så är det att skapa en effektiv och klimatsmart infrastruktur som binder ihop Europa.

Ska vi drastiskt kunna minska utsläppen måste vi styra resandet mot de klimatsmarta alternativen. Bara i min lilla familj är det 5 ton koldioxid som står på spel under nästa år. Låt tågen rulla genom den europeiska natten även i framtiden.

Läs mer om