Men den som gör sin plikt har ocksÄ rÀttigheter. För elevens del betyder det att skolförvaltning och politisk nÀmnd Àr skyldig att ge eleven det som grundskolans tre huvuduppdrag stipulerar: kunskaper som Àr nödvÀndiga för att eleven skall kunna gÄ vidare i utbildningssystemet.
Kompensatorisk undervisning sÄ att Àven den som av socio-ekonomisk-kulturella eller neurologiska skÀl behöver det för att kunna gÄ vidare i skolsystemet. Demokratiska kunskaper och erfarenheter som krÀvs för ett aktivt samhÀllsliv som vuxen.
Om det uppstÄr missförhÄllanden eller bristande uppfyllelse av huvuduppdragen har medborgarna rÀtt att krÀva ansvar av styrande politiker. Ytterst i allmÀnna val.
Det Àr dock inte möjligt för medborgarna att avsÀtta styrelsen i ett koncernbolag som brustit i dessa avseende. Det borde ocksÄ vara omöjligt att överlÄta grundskolans myndighetsutövning pÄ ett aktiebolag.
ĂndĂ„ Ă€r det just det som sker sedan borgerliga politiker i riksdagen för snart trettio Ă„r sedan genom lagĂ€ndring öppnade för möjligheten att sĂ€tta grundskolans undervisning pĂ„ bolag i en konstgjord marknadsekonomi.
Hur detta har gĂ„tt kan den som vill lĂ€sa om i âEn gemensam angelĂ€genhetâ (SOU 2020:46). Den Ă€r ett betĂ€nkande frĂ„n JĂ€mlikhetskommissionen tillsatt av Finansdepartementet, ute pĂ„ remiss nu.
Bland mycket annat behandlar kommissionen ocksÄ skolvÀsendet och dÀrvidlag grundskolan och skolval och fristÄende skolor. Man gör en bred genomgÄng av aktuell forskning, utredningar med mera, vilket leder fram till en del slutsatser.
Kommissionen kan inte konstatera nÄgon pÄtaglig förÀndring av skolresultaten genom tillkomsten av fristÄende skolor - varken positivt eller negativt., men att det bidragit till ökad skolsegregation, och lett till viss betygsinflation. Man ser ocksÄ att fristÄende skolor generellt har lÀgre lÀrartÀthet, större inslag av unga nyutbildade lÀrare och av obehöriga lÀrare.
SÄ nÀr Kunskapsskolan vill etablera en 4-9 skola i Motala Àr det inte troligt att de kan erbjuda nÄgon undervisning som inte redan finns i Motala. DÀremot finns det som synes en del varningsflaggor som mÄste beaktas av bildningsnÀmnden.
Medborgarna i Motala (och politikerna) behöver naturligtvis veta nÄgot om företaget inför eventuellt stÀllningstagande.
Kunskapsskolan AB Àgs av Kunskapsskolan Education Sweden AB som ingÄr i en koncern med sex bolag, koncernmoderbolaget Àr Magnora AB. Koncernen Àgs i sin helhet av familjen Emilsson som ocksÄ utgör styrelse i koncernbolaget.
Det Àr en vanlig form av koncern dÀr bolag Àgs av andra bolag i en kedja. Helt laglig men oftast anvÀnd för att skapa möjligheter för internrÀntor, koncernbidrag och förlustavdrag. Vilket skapar förutsÀttningar för högsta möjliga vinst och minsta möjliga skatt. NÀr man i en sÄdan vÀlplanerad företagsekonomi kommer ner pÄ sista raden Àr det troligt att affÀrsplanen vÀger tyngre Àn lÀroplanen.
NÀr bildningsnÀmnden skall yttra sig över Kunskapsskolans ansökan bör man avslÄ den med hÀnvisning till att Kunskapsskolan inte tillför nÄgon undervisning som inte redan finns i Motala och med hÀnvisning till de tveksamheter som de fristÄende skolorna generellt har.
Det enda motivet för majoriteten att tillstyrka ansökan Àr att man finner det angelÀget att koncernen Magnora AB skall ha möjlighet att tjÀna pengar pÄ grundskolans elever.
AnmÀrkningsvÀrt att oppositionen i bildningsnÀmnden inte blivit informerade om kontakterna mellan förvaltningen och kunskapsskolan. Det reser frÄgan om pÄ vems initiativ kontakterna har tagits; Kunskapsskolans eller förvaltningens?
Kan det vara sÄ att förvaltningschefen tagit kontakt med sin tidigare arbetsgivare Kunskapsskolan, nÀr man började diskutera en ny skolenhet i Motala, antingen i samrÄd med ordföranden eller pÄ eget bevÄg?