Sveriges Lärare kräver rätt förutsättningar i Motala

Den 4 september är det Sveriges lärares dag, en dag som sätter läraryrket i rampljuset.

Den 4 september är det Sveriges lärares dag, en dag som sätter läraryrket i rampljuset.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Debatt2024-09-04 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

I dag den 4:e september är det Sveriges lärares dag, en dag som sätter ljuset på det viktiga arbete som utförs i förskolor, fritidshem och skolor i Motala och över hela landet.

Läraryrket är ett av samhällets viktigaste yrken och de förutsättningar vi får har inte bara betydelse för barns och elevers lärande utan också för hela samhällets utveckling. Vi kan inte blunda för att skolan i Sverige aldrig har varit i en sådan svår situation som nu. Besparingsläget är enligt många av Sveriges Lärares föreningar akut, och inför 2025 ser det ännu sämre ut.

Här i Motala ser vi hur våra verksamheter drabbas hårt av nedskärningar och resursbrist. Vi lärare pressas till det yttersta och får inte den tid vi behöver till vårt kärnuppdrag – undervisningen och det nödvändiga för- och efterarbetet. Arbetsbelastningen har nått orimliga nivåer som påverkar arbetstagarnas hälsa negativt.

Såväl regeringen och ansvariga kommunpolitiker i Motala måste ta sitt ansvar. Det är inte bara lärares arbetsvillkor och hälsa det handlar om, utan också våra barns och elevers framtid. På sikt är det Sveriges ställning som kunskapsnation som står på spel. 

I augusti har vi kunnat läsa i MVT om Skolinspektionens hot om vite på tre miljoner, då en av kommunens högstadieskolor fått kritik för låg måluppfyllelse, bristande stöd och otrygg arbetsmiljö för både elever och lärare. Bildningsnämndens ordförande Lotta Lexén och verksamhetschef Hans Grimsell kommenterar att man borde haft bättre koll, att resultaten borde vara bättre sett till skolans förutsättningar, och att man gett den berörda skolan extra resurser på runt en miljon kronor. ”Vi måste få veta mer”, säger ordföranden om bristen på kränkningsanmälningar. 

Frågan är intressant: Varför når information om missförhållanden på skolorna inte fram till nämnden och förvaltningen? Om vi verkligen vill ge kommunens barn och elever en bra utbildning måste det finnas en fungerande kommunikation mellan förvaltning och politiker. Det måste också finnas en tillit till rektorer och lärare och deras profession.

Det är viktigt att resurserna är tillräckliga i alla skolformer så alla barn och elever får det stöd och anpassningar de har behov av. Arbetet måste organiseras så att alla lärare kan utföra sitt uppdrag utan att riskera sin hälsa. Att själv kunna påverka sin arbetssituation och känna att man blir lyssnad på är friskfaktorer som gör att man får lättare att hantera en stressande arbetsmiljö. Lärare som själva trivs och har de rätta förutsättningarna för sitt uppdrag når högre måluppfyllelse i sin undervisning.

Politiker; tillsammans med oss, Sveriges Lärare, kan vi göra skillnad!

Johanna Ehinger Wren och Anette Sundqvist, ordförande i Sveriges Lärare i Motala