Våren 2015 blev det uppenbart för alla att sparandet gått för långt i Vadstena och en skattehöjning var nödvändig. De ytterligare 19 miljonerna som tillfördes var avsedda för den underfinansierade socialnämnden och nya lokaler för skola och barnomsorg.
2016 blev vinsten 16 miljoner efter att de värsta bristerna avhjälpts och 15 miljoner 2017. I början av 2017 kom 10 miljoner från Migrationsverket för kostnader 2016 som lades till en tidigare migrationsreserv på 4 miljoner. Under 2018 kom ytterligare 7 miljoner och migrationsreserven ökade till 21 miljoner.
Våren 2017 avsattes 5 miljoner till kompetensutveckling och nytt styrsystem. 1 miljon hann användas till extern analys av hemtjänst och nytt styrsystem. Vid majoritetsskiftet i juni 2017 avbröts arbetet men någon redovisning av var resten av de 5 miljonerna tog vägen har inte gjorts. Analysen av hemtjänsten har återbetalat sig med råge och stora delar av grundarbetet ingår i det nya styrsystemet som nu ska gälla först 2019. Satsningen på kompetensutveckling lades ner.
Helårsprognosen för 2018 uppvisar ett försök att försköna den ekonomiska verkligen på ett anmärkningsvärt sätt. 4 miljoner för avvecklingskostnader av Vadstenagymnasiet avsattes i 2017 års resultat som därmed var 19 miljoner, det vill säga hela skatteökningen var fortfarande intakt vid ingången av valåret 2018.
Det nu prognostiserade resultatet på 14 miljoner för 2018 visar sig bestå av en reavinst på 1 miljon, ett överskott vid gymnasieavvecklingen på 1 miljon och 11 miljoner tagna av migrationsreserven. Då blir det verkliga resultatet bara 1 miljon. Under 2018 förbrukades alltså hela skatteökningsreserven utan att det finns någon förklaring i den demografiska utvecklingen. Nu är det istället dags att spara 9 miljoner och ta ytterligare 6 miljoner från migrationsreseven utan att ens då komma upp till balanskravet som borde vara 9 och inte enbart 7 miljoner.
Något för den nya revisionen att ta tag i kanske?
Mats Wahrén (K)
KF-ledamot