Regeringen har tillsammans med alliansen beslutat att 100 skolor på försök ska införa betyg från åk 4 med start 2017. En förutsättning för dessa skolor är att både lärare och skolledning i samråd med föräldrar är överens om detta försök. Skolverket har fått uppdraget att se till att skolorna får olika elevsammansättning och är geografiskt spridda.
I en nyligen gjord undersökning av Skop är en av tio lärare positiv till betyg från fyran.
Vi säger nej till betyg i fyran bland annat beroende på detta:
Experter inom utbildningsvetenskap anser att elever i årskurs fyra inte är mogna för betyg. Skollagen trycker på att undervisningen ska ske på vetenskaplig grund och vi kan inte bryta mot lagen.
Lärarnas redan ansträngda arbetsbörda ökar.
Stressen som betyg innebär kan stjälpa de svagpresterande eleverna.
Grunden för en väl fungerande skola där eleverna uppnår målen är att det finns lärare! Det kommer inom en mycket snar framtid (5 år) att fattas 55 000 lärare. Då finns det andra frågor som är betydligt viktigare än betyg i årskurs fyra, nämligen:
Hur ska vi locka fler att välja läraryrket?
Hur ska vi höja kvaliteten och statusen på lärarutbildningarna?
Hur ska vi skapa ett hållbart lärarliv så att engagerade och duktiga lärare orkar fortsätta att vara just duktiga och engagerade lärare?
Inför valet i hösten 2014 var alla partier rörande överens om vikten av rejäla satsningar på skolan. Vi väntar nu på att era löften från valrörelsen sätts i verket!
Vi hoppas på ett fortsatt gott samarbete med våra lokala politiker så att kloka beslut fattas gällande skolan!