Yrkesprogrammen Àr en inkörsport till attraktiva jobb

I tider av kompetensbrist Àr det varken rimligt eller rÀttvist att samhÀllet erbjuder och bekostar utbildningar som leder till arbetslöshet.

"Att gymnasieutbildningarna anpassas till arbetsmarknadens kompetensbehov Àr ett steg i rÀtt riktning för en utveckling som det regionala nÀringslivet" skriver debattskribenterna.

"Att gymnasieutbildningarna anpassas till arbetsmarknadens kompetensbehov Àr ett steg i rÀtt riktning för en utveckling som det regionala nÀringslivet" skriver debattskribenterna.

Foto: TT

Debatt2022-02-17 17:30
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Åsikterna i texten Ă€r skribentens egna.

Nyligen föreslog utbildningsminister Anna Ekström att arbetsmarknadens behov ska fĂ„ betydelse för beslut om inriktningar och antal platser inom gymnasieutbildningen. Idag, nĂ€r utbildningarna inte matchas mot arbetsgivarnas efterfrĂ„gan, rĂ„der överskott pĂ„ kompetens inom vissa branscher och stora underskott inom andra. Bakgrunden till förslaget Ă€r den utredning som Lars Stjernkvist levererade i juni 2020. 

Att gymnasieutbildningarna anpassas till arbetsmarknadens kompetensbehov Ă€r ett steg i rĂ€tt riktning för en utveckling som det regionala nĂ€ringslivet efterfrĂ„gat under lĂ„ng tid. Behovet att anstĂ€lla Ă€r stort inom sĂ„vĂ€l privat som offentlig sektor, samtidigt som mĂ„nga mĂ€nniskor Ă€r arbetslösa. Och obalansen snarare ökar Ă€n minskar. I tider av kompetensbrist Ă€r det varken rimligt eller rĂ€ttvist att samhĂ€llet erbjuder och bekostar utbildningar som leder till arbetslöshet. 

Parallellt med en anpassning av utbildningsutbudet behöver mer tidig, tydlig och saklig information om arbetsmarknaden erbjudas elever och deras förĂ€ldrar. SjĂ€lvklart ska personliga intressen, drivkrafter och drömmar fortsatt vĂ€ga tungt i valet av utbildning. Men med ett utbud anpassat efter möjligheterna att fĂ„ jobb, kan valet göras mer underbyggt och dĂ€rmed kanske enklare. HĂ€r mĂ„ste skola och studievĂ€gledare tillĂ„tas att vĂ€gleda elever i hur deras val pĂ„verkar utsikterna för arbete i framtiden. Gymnasieskolans yrkesprogram behöver exempelvis synliggöras mer, inte bara som ett alternativ till studieförberedande program utan som inkörsport till attraktiva jobb med god löneutveckling. 

Regeringen vill ocksĂ„ införa krav pĂ„ samverkan mellan kommuner om gymnasie- och kommunal vuxenutbildning. Det sker redan idag för att hushĂ„lla med resurser och fĂ„ tillrĂ€ckligt elevunderlag för att kunna genomföra utbildningar med god kvalitet. Ett problem Ă€r nĂ€mligen att vissa utbildningar inte startar pĂ„ grund av för fĂ„ sökande, trots att de leder till eftertraktad kompetens pĂ„ arbetsmarknaden. Genom matchning mot arbetsgivarnas behov och bĂ€ttre information till elever och förĂ€ldrar, kommer förmodligen problemet minska. 

Ytterligare en fördel med dimensionering av gymnasieutbildningarna Ă€r att det kommer krĂ€va identifiering av lĂ„ngsiktig efterfrĂ„gan pĂ„ kompetens. Horisonten hos mĂ„nga arbetsgivare Ă€r idag ofta alldeles för kort. Detta kan bero pĂ„ bristande resurser, eller kunskap om hur skolan ser ut idag. HĂ€r mĂ„ste frĂ„n offentligt hĂ„ll skapas ett systematiskt sĂ€tt att involvera företagen och fĂ„nga upp deras behov, samtidigt som arbetsgivarna behöver bli mycket mer delaktiga i upplĂ€gget av yrkesutbildningarna och att erbjuda praktikplatser. 

Vi vÀlkomnar regeringens förslag som en god början pÄ en omfattande men nödvÀndig översyn av utbildningssystemets inriktning. Mer dialog och samarbete behövs inte bara mellan kommuner, utan ocksÄ med arbetsgivarna. Det Àr ju de senare som ska anstÀlla eleverna efter genomgÄngen utbildning.