Nyligen föreslog utbildningsminister Anna Ekström att arbetsmarknadens behov ska fÄ betydelse för beslut om inriktningar och antal platser inom gymnasieutbildningen. Idag, nÀr utbildningarna inte matchas mot arbetsgivarnas efterfrÄgan, rÄder överskott pÄ kompetens inom vissa branscher och stora underskott inom andra. Bakgrunden till förslaget Àr den utredning som Lars Stjernkvist levererade i juni 2020.
Att gymnasieutbildningarna anpassas till arbetsmarknadens kompetensbehov Àr ett steg i rÀtt riktning för en utveckling som det regionala nÀringslivet efterfrÄgat under lÄng tid. Behovet att anstÀlla Àr stort inom sÄvÀl privat som offentlig sektor, samtidigt som mÄnga mÀnniskor Àr arbetslösa. Och obalansen snarare ökar Àn minskar. I tider av kompetensbrist Àr det varken rimligt eller rÀttvist att samhÀllet erbjuder och bekostar utbildningar som leder till arbetslöshet.
Parallellt med en anpassning av utbildningsutbudet behöver mer tidig, tydlig och saklig information om arbetsmarknaden erbjudas elever och deras förÀldrar. SjÀlvklart ska personliga intressen, drivkrafter och drömmar fortsatt vÀga tungt i valet av utbildning. Men med ett utbud anpassat efter möjligheterna att fÄ jobb, kan valet göras mer underbyggt och dÀrmed kanske enklare. HÀr mÄste skola och studievÀgledare tillÄtas att vÀgleda elever i hur deras val pÄverkar utsikterna för arbete i framtiden. Gymnasieskolans yrkesprogram behöver exempelvis synliggöras mer, inte bara som ett alternativ till studieförberedande program utan som inkörsport till attraktiva jobb med god löneutveckling.
Regeringen vill ocksÄ införa krav pÄ samverkan mellan kommuner om gymnasie- och kommunal vuxenutbildning. Det sker redan idag för att hushÄlla med resurser och fÄ tillrÀckligt elevunderlag för att kunna genomföra utbildningar med god kvalitet. Ett problem Àr nÀmligen att vissa utbildningar inte startar pÄ grund av för fÄ sökande, trots att de leder till eftertraktad kompetens pÄ arbetsmarknaden. Genom matchning mot arbetsgivarnas behov och bÀttre information till elever och förÀldrar, kommer förmodligen problemet minska.
Ytterligare en fördel med dimensionering av gymnasieutbildningarna Àr att det kommer krÀva identifiering av lÄngsiktig efterfrÄgan pÄ kompetens. Horisonten hos mÄnga arbetsgivare Àr idag ofta alldeles för kort. Detta kan bero pÄ bristande resurser, eller kunskap om hur skolan ser ut idag. HÀr mÄste frÄn offentligt hÄll skapas ett systematiskt sÀtt att involvera företagen och fÄnga upp deras behov, samtidigt som arbetsgivarna behöver bli mycket mer delaktiga i upplÀgget av yrkesutbildningarna och att erbjuda praktikplatser.
Vi vÀlkomnar regeringens förslag som en god början pÄ en omfattande men nödvÀndig översyn av utbildningssystemets inriktning. Mer dialog och samarbete behövs inte bara mellan kommuner, utan ocksÄ med arbetsgivarna. Det Àr ju de senare som ska anstÀlla eleverna efter genomgÄngen utbildning.