Turismen i Östergötland växer. På ett år har antalet utländska övernattningar ökat med sju procent. Samtidigt är många av Östergötlands rika kulturmiljöer underskattade som besöksmagneter och bär på en outnyttjad potential i marknadsföringen av regionen.
Östergötland är rikt på kulturmiljöer, museer och besöksmål. Här finns friluftsmuseet Gamla Linköping och Hällristningsmuseet i Himmelstalund, men även unika miljöer som kulturreservaten Öna och Smedstorp. Nyligen gjorde Tillväxtverket en undersökning (IBIS) av vad utländska turister gör i Sverige. Undersökningen visade att besökarna ofta och gärna besöker kulturmiljöer och går på museer. Detsamma visar den undersökning Visit Sweden genomfört där personer i elva olika länder frågades om vad de helst ville uppleva. Resultatet visar att kulturupplevelser står högt på önskelistan över vad besökare efterfrågar.
Trots ett stort intresse från besökare och en rikedom av kulturmiljöer och besöksmål tycks efterfrågan inte möta utbudet. Man kan därför tala om en stor outnyttjad potential. Den internationella undersökningen Nations Brands Index (NBI) har också undersökt Sverige, som hamnar på tiondeplats i en ranking av världens 50 mest attraktiva länder. Men när det gäller förmågan att locka med hjälp av historia och kulturarv hamnar dock Sverige betydligt lägre.
Riksantikvarieämbetet har på regeringens uppdrag undersökt hur bidrag för att vårda och göra kulturmiljöer tillgängliga bidrar till stärkt arbetsmarknad och hållbar tillväxt. Utvärderingen visar att pengarna bidrar på flera olika sätt, bland annat genom köp av varor och tjänster, olika former av anställningar och arbetsmarknadsinsatser. För de projekt som studerats närmare skänkte bidraget trovärdighet och blev en katalysator för annan finansiering. Sammantaget blev effekterna mångdubbelt större än de satsade medlen. Störst effekter blev det när bidraget användes för besöksmål. Genom att skapa, underhålla och göra en attraktiv miljö tillgänglig främjades såväl tillväxt och arbetsmarknad som själva kulturmiljön i sig.
Kulturmiljöer och kulturarv rymmer spännande möjligheter för bland annat Östergötland att profilera sig som en attraktiv livsmiljö att besöka, bo och arbeta i. Vårdade, tillgängliga och genomtänkta kulturmiljöer som erbjuder utmanande och överraskande berättelser har en stor potential som framtida attraktiva besöksmål. Besöksnäringen skulle vinna på att lyfta fram kulturmiljö och kulturarv i sin marknadsföring. Om vi inser, bejakar och tillgängliggör dessa platser kan historia bli en exportframgång som bidrar till sysselsättning och tillväxt i regionen.