Cykeln Ă€r stulen. Igen. Trots att den var fastlĂ„st i cykelstĂ€llet med en dyr lĂ„sanordning. Som tur Ă€r finns det vittnen och tjuven Ă€r lĂ€tt att identifiera. Han tas dessutom pĂ„ bar gĂ€rning med sitt tjuvgods. ĂndĂ„ avskrivs Ă€rendet direkt nĂ€r det anmĂ€ls utan att en polis ens tittar igenom det.
Situationen ovan har blivit vardag för mÄnga cykelÀgare. Ambitionen hos polisen att utreda cykelstölder Àr nÀra noll. Det spelar ingen roll om man med hundra procent sÀkerhet vet vem tjuven Àr. Denne kommer ÀndÄ undan.
Vid en granskning av polisens arbete med cykelstölder som Sydsvenskan gjorde förra Ă„ret framkom det att det givits order inom ordningsmakten om att inte utreda cykelstölder. Och i en intervju i Sveriges radio försvarar en kommissarie pĂ„ polisens avdelning NOA att bara 200 och 65 000 Ă„rliga cykelstölder klaras upp: âMan prioriterar annan brottslighet före det. DĂ€rför att det Ă€r inte resurseffektivt att lĂ€gga mer tid pĂ„ den typen av brottâ, sĂ€ger han (SR 31/7 -19).
Det kan verka logiskt att polisen dÄ resurserna inte rÀcker fokuserar pÄ den allvarligaste kriminaliteten. Samtidigt bör man inte glömma bort att de sÄ kallade mÀngdbrotten drabbar mÄnga laglydiga medborgare och medför skador bÄde för enskilda, företag och samhÀllet. NÀr mÀnniskor upplever att polisen inte lÀgger tvÄ strÄn i kors för att klara upp sÄdant som stölder, misshandel, skadegörelse och inbrott skapar det bÄde otrygghet och ett misstroende mot samhÀllet och dess institutioner. I förlÀngningen kan det fÄ allvarliga konsekvenser.
Det konstaterar Ă€ven Riksrevisionen i sin aktuella granskning av polisens hantering av mĂ€ngdbrott. I sin granskningsrapport skriver myndigheten: âOm Polismyndigheten inte kommer till rĂ€tta med de tillkortakommanden som granskningen synliggör bedömer Riksrevisionen att det pĂ„ sikt kan leda till att brottsutsatta privatpersoner, nĂ€ringsidkare och organisationer inte fĂ„r sin trygghet och sĂ€kerhet tillgodosedd. Riksrevisionen bedömer ocksĂ„ att allmĂ€nhetens förtroende för rĂ€ttsvĂ€sendet riskerar att minskaâ.
Riksrevisionen pÄpekar att med de anslagsökningar Polismyndigheten fÄtt pÄ senare Är borde det finnas goda förutsÀttningar att utreda och lösa en större andel av mÀngdbrotten. Bland annat genom att anstÀlla mer personal (Àven civil sÄdan) och kompetensutveckla brottsutredare. Att polisen i dagslÀget inte klarar sitt uppdrag bÀttre, handlar om ineffektivitet. Myndigheten har till exempel inte fördelat resurser pÄ ett sÄdant sÀtt att det lett till utökad bemanning i lokalpolisomrÄdena. TvÀrtom har personalen dÀrifrÄn i alltför stor utstrÀckning lÄnats ut eller fÄtt ta över utredningar av grova brott frÄn andra nivÄer. LokalpolisomrÄdena som ska vara basen i polisens verksamhet, har drÀnerats pÄ resurser.
En stulen cykel kan verka som en oviktig sak. Det Àr det inte. Cyklar kostar pengar och underlÀttar vardagen pÄ mÄnga olika sÀtt. Att medborgare inte omedelbart avfÀrdas nÀr de utsatts för brott, Àven om det inte Àr grovt, Àr ocksÄ grundlÀggande i ett rÀttssamhÀlle. Polismyndigheten mÄste lyssna pÄ Riksrevisionen, ta till sig kritiken och göra en kraftanstrÀngning för att förstÀrka sin förmÄga att hantera mÀngdbrotten.
Ta mÀngdbrotten pÄ allvar
NÀr polisen pÄ rutin avskriver mindre allvarliga brott skadar det förtroendet för samhÀllet och dess institutioner hos laglydiga medborgare.
Plötsligt Àr cykeln försvunnen trots att den var noga fastlÄst, skriver ledarskribenten.
Foto: Noella Johansson/TT
Det hĂ€r Ă€r en debattartikel. Ă
sikterna i texten Àr skribentens egna.