Vid senaste regionfullmäktige diskuterades återigen anställningstrygghet för bussförare vid upphandling av kollektivtrafiken i Östergötland. I dag riskerar alla förare att förlora sina jobb varje gång ett nytt bolag vinner upphandlingen om att köra Östgötatrafikens bussar. Vänsterpartiet kräver att regler för verksamhetsövergång ska tillämpas vid upphandling, det vill säga att bussförarna ska följa med till den nya utföraren och därmed ha samma trygghet som andra fast anställda.
Tidigare har majoriteten i regionen bestående av S, MP, FP och C hävdat att det åder oklarhet kring lagstiftningen på området. Det argumentet är inte längre hållbart. Både i Dalarna och Umeå har man genomfört upphandlingar där man ställt krav på verksamhetsövergång för personalen. I båda fallen har detta krav gått igenom och ingen har överklagat upphandlingarna.
Kommunals jurist Oscar Taxén säger att ”Nu blir det tydligt vilka politiker som står bakom bussförarna och vilka som inte gör det. Politikerna kan inte längre säga att de inte kan kräva trygga jobb för att de inte vet hur man gör.”
Samtidigt har Civilminister Ardalan Shekarabi (s) tydliggjort att det är viktigt att man ställer krav på anställningstrygghet vid upphandling av kollektivtrafik. I tidningen Arbetet säger han bland annat:
” Den offentliga sektorn har ett ansvar för att säkerställa goda villkor och anställningstrygghet för medarbetarna. Det är inte rimligt att mer än 20 000 bussförare ska ha ont i magen vid varje ny upphandling”.
Trots detta fortsätter majoriteten i Regionen att motsätta sig anställningstrygghet för förarna. Just nu pågår en upphandling av landsbygdstrafiken där kravet inte finns med trots att vi länge påtalat problemet. Nästa upphandling gäller tätortstrafiken där ännu fler bussförare arbetar. Vi är i ärlighetens namn inte särskilt förvånade över att Göran Gunnarsson (c) som är ordförande i Trafiknämnden motsätter sig detta då Centerpartiet utmärkt sig för att vara fackföreningsfientligt och vilja dumpa arbetstagarnas villkor.
Vad som är betydligt mer förvånande är att motståndet mot verksamhetsövergång för bussförarna hittills också delats av Socialdemokraterna i Region Östergötland som ju brukar stå upp för arbetarnas rättigheter. Inte minst vore det märkligt om förtroendevalda Socialdemokrater som är fackligt aktiva, kanske rent av i kommunal som organiserar bussförarna, inte stödde detta rimliga krav.
Hur blir det framöver? Finns det någon ambition inom majoriteten att säkra anställningstryggheten för bussförarna i Östergötland? Det finns inget att skylla på längre och vi är många som väntar på ett tydligt svar.