Vi är många som ser fram emot en ny fantastisk sommar och med den ett ökat intresse för härliga cykelutflykter till våra smultronställen med bad och naturupplevelser. I Östergötland inleds sommaren med Vätternrundan, med start och mål i Motala. Rundan firar 50 år och har genom att ta ett stort ansvar för miljön och hälsan, blivit en viktig inspiratör för ökad cykling.
Vätternrundans framgångssaga borde väl ha inspirerat regionen runt Vättern att utveckla den attraktionskraft, som finns i Vätterns fantastiska natur- och kulturhistoriska landskap. Vättern är i sig världsunik med sin geologiska historia, rena dricksvatten och underbara stränder för rekreation. Det finns redan idag ett otal turistiska attraktioner som attraherar besökare. Det finns dock en stor potential att få besöksnäringen att växa än mer och öka i betydelse. Det har uttalats många fina ord och skissats flera planer för att Vätternregionen ska kunna vidareutvecklas, men man måste gå från ord till handling.
Vi väntar på genomförandet av förslaget till cykelväg från Motala till Omberg, som Trafikverket utredde för några år sedan. Medan flera tätorter runt Vättern åtminstone har påbörjat sin del, har staten, med ansvarigt Trafikverk, varit trögare. Staten lever inte upp till de transportpolitiska mål som vår riksdag har fastställt! Sämst ställt är det med Trafikverket i Östergötlands län. Enligt Svensk Cyklings rankning på statens satsningar på cykelvägar ligger vårt län näst sist av alla län.
Cykeln är suverän ur miljösynpunkt! Inga utsläpp av luftföroreningar eller klimatgaser. Inget buller och ingen förbrukning av energitillgångar. Cykeln ger frihet för barn och ungdomar att själva ta sig till skola och fritidsaktiviteter. Cykeln är också en viktig framgångsfaktor för de kommuner som vill satsa på att bli mer attraktiva. Cykling ger ökat välbefinnande och förebygger dessutom hjärt- och kärlssjukdomar, diabetes, stroke, benskörhet och fetma. Med andra ord: cykling är lönsamt för alla och väl värt att satsa på!
Naturskyddsföreningen uppmanar Trafikverket i Östergötlands län att redan i år starta ett pilotprojekt med uppgift att bygga den första nya sträckan runt Vättern för säker, attraktiv och härlig cykling. Vi föreslår att de 6 kilometer som återstår mellan Motala och Vadstena byggs nu!