I våra storstäder är det numera i det närmaste förbjudet att bygga något som inte är stadsmässigt; fastigheter och kvarter med en blandning av bostäder, handel och verksamheter. Detta tankesätt sprider sig även till de flesta mellanstora städer där man gör allt för skapa täta trivsamma stadskärnor, med boende och mötesplatser, för att locka unga människor med en urban livsstil.
Tyvärr har inte detta nått fram till de styrande i Motala än, som i stället föreslår en trafikgenererande butikslada med omgivande parkeringsytor i stadens centrum.
Motala har i och med den nya förbifarten ett gyllene tillfälle att skapa flera nya täta innerstadskvarter med hundratals bostäder, butiker och annan service. Kvarteret Linden och kringliggande kvarter ska självklart återigen bli integrerade delar av centrala Motala. När den nuvarande överdimensionerade genomfarten förvandlas till en stadsgata blir kvarteret betydligt större och rymmer lätt en Coop matbutik i bottenplanet tillsammans med bostäder och andra verksamheter. Ökande flöden av människor till och från tåg och bussar, fler närboende, samt en betydande mängd kantstensparkeringar runt kvarteret ger ett bra underlag för bland annat en Coop-butik.
Det är helt rätt tänkt att underlätta för mer handel i centrala Motala, men det är helt fel att göra det med externa handelsplatser som modell. Det finns redan nog av externhandel med stora kringliggande parkeringsytor. År 2014 tillåter inga framåtsträvande svenska städer denna typ av ”externhandel” i innerstadslägen. Trenden har vänt och det som allt fler besökare, boende och företag i dag efterfrågar är täta och spännande innerstadsmiljöer. Det är detta som attraherar nya människor och företag, något som Motala så väl behöver. Tre av fyra svenska företag finns inom tjänstesektorn och flera studier visar att attraktiva och levande stadsmiljöer är lika viktigt som bra kommunikationer för att locka både kompetens och företag.
Folkpartiet är ett av de partier som förstått detta och driver på för en attraktivare innerstad i Motala. Det vore intressant att höra vad övriga partier har för synpunkter i denna för Motala så viktiga fråga. Hur kan socialdemokraterna bortse från all tillgänglig kunskap om stadsutveckling och arbeta för externhandel i innerstaden?
ekonomgeograf och stadsutvecklare