Har vd:n för Göta kanal eller hans styrelse rätt direktiv från finansdepartementet?
Det är positivt att man vill bygga ett besökscentrum vid Göta kanal. Med Motalas historiska inblandning i bygget Göta kanal borde det vara en självklarhet att förlägga det i Motala.
Tiderna och förutsättningarna har onekligen förändrats sedan förutsättningen som är kommen ur historiska fakta. Kung Gustav III genomförde sin ”stadskupp” den 19 augusti. Gustav III hade ett syfte med denna så riskfyllda manöver, nämligen att trycka tillbaka den militära krigsvilliga högadeln - lyfta fram möjligheterna för söner till präster, borgare och bönder att liksom i England starta en industriell produktion av civila produkter. Några veckor därefter följde Kongl.Maj:t beslut om kanaler och slussverk från år 1772. Man beaktar alltid förarbetena när man tolkar en text.
Uppdraget med den nya kanalambitionen påbörjas av Carl Fredrik von Röök, som lägger fram sitt förslag om en torrgrävd Göta kanal Mellan Motala och Söderköping. 1784 överlämnar Daniel af Thunberg och Elias Schwedner en mer utvecklad plan. Här är det på sin plats att påminna om att bygget av Trollhätte kanal har sitt ursprung i att kung Karl XII år 1713- 14 uppdrar till Christopher Polhem att förbinda Vänern med Göta älv för att kunna exportera mera koppar, för att förstärka krigskassan, utan att Danskarna kunde förhindra detta.
Jag hoppas att finansministern tar sitt ansvar för Göta kanal, detta unika och för Motala viktiga kulturarv och fredsobjekt med de politiska förändringar som var ambitionen redan hos Gustav III år 1772. De framtidsplaner och förslag som Göta kanals vd Anders Doulau nu visar fram tyder på att direktiven inte är vad framtiden kräver.
En kanal med alldeles för få båtar är ett hot mot att vidmakthålla intresset för vårt viktiga kulturarv. Utbyggnad av besökscentrum på andra ställen än Motala är ett svek mot vår unika industrihistoria och dess unika kunskap, entreprenadanda, politiska omdaning och ett nytt ekonomiskt tänkande.
Motala är den mekaniska industrins vagga och Göta kanal ett av landets starkaste varumärken.