Det finns många bra skolor i Sverige, men allt fler elever, föräldrar och lärare är oroade över läget. Skolresultaten har fallit kraftigt. Kunskapen har rasat i internationella jämförelser och klyftorna mellan elever har ökat. Det är hög tid att vända utvecklingen och skapa en skola där ingen lämnas efter eller hålls tillbaka.
Vi vet att Sverige har en välutbildad och engagerad lärarkår som med rätt förutsättningar kan lyfta skolan. Men i dag får många lärare ägna allt mer tid åt pappersarbete och mindre tid åt varje elev. Samtidigt som vi står inför en lärarbrist så har en fjärdedel av lärarna lämnat yrket av andra skäl än pension. Detta är inte hållbart.
Forskning visar att bra lärare gör den enskilt största skillnaden för elevers kunskapsresultat. För att vända skolans utveckling är det därför avgörande att stärka läraryrket. Tre viktiga åtgärder är:
• Mer tid för undervisning. Lärarna måste få mer tid med varje elev. Därför ska fler anställas i skolan så att lärarna kan ägna sig åt undervisning och stora klasser kan bli mindre. Lärarna måste få möjlighet att vara just lärare, inte drunkna i administration.
• Högre lön och fler karriärmöjligheter. Svenska lärare har relativt lägre löner än kollegor i andra länder och många upplever att deras yrke inte uppskattas. För att ändra på detta vill regeringen, i dialog med lärarfacken och arbetsgivarna, investera tre miljarder kronor i höjda lärarlöner kopplat till kompetens med start nästa år.
• Lärarutbildning av hög kvalitet. För att stärka läraryrket krävs också en bra lärarutbildning. Därför är det glädjande att den kvalitetssatsning på lärarutbildningen som de borgerliga partierna och Sverigedemokraterna stoppade i vintras, nu blir verklighet. Dessutom investerar regeringen i 6 000 nya studieplatser för lärare till 2019.
Under lång tid har satsningar på skolan valts bort till förmån för stora skattesänkningar. Nu har vi chansen att göra andra prioriteringar. Förutom att investera i lärarna vill vi socialdemokrater stärka det tidiga stödet. Förskolebarn och lågstadieelever ska få mer tid med sina pedagoger. Fler speciallärare och specialpedagoger ska utbildas och anställas. För att höja resultaten behöver också alla barn – oavsett bakgrund – nå kunskapsmålen. Därför vill vi öka jämlikheten i skolan genom stöd till skolor med tuffast förutsättningar och läxhjälp till alla elever som behöver det.
I dag finns det 115 815 sexåringar i Sverige. När de börjar första klass, ska varenda en bli sedd av en lärare som har förutsättningar att göra ett bra jobb.