Kv Linden och Södra stranden attraktiva bostadsområden

Svar till Nils Granström

Motala2014-08-09 06:27
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Nils Granström (NG) hävdar återigen att det är olämpligt att bygga bostäder i kvarteret Linden och längs Södra stranden. Folkpartiet anser att det är möjligt att bygga bostäder i kvarteret Linden om byggnaden utformas på rätt sätt. Vi är övertygade om att det är ett attraktivt läge för bostäder mitt emellan centrum och resecentrum. Denna inriktning för kvarteret hade kommunen redan i översiktsplanen 2006, men som majoriteten nu tänker frångå.

NG har i tidigare artiklar hävdat att antalet godståg skulle öka till flera hundra per dygn genom Motala när dubbelspåret blev färdigt. Att malm skulle transporteras från malmfälten förbi Motala till Europa. Att kärnvapenavfall från Murmansk skulle passera Motala i 10 km/h. Sannolikheten att något av detta skulle inträffa är mycket liten eller obefintlig. Just nu passerar det 10-20 procent färre godståg genom Motala än innan dubbelspåret, beroende på att svensk basindustri fortfarande har lågkonjunktur med sina exportprodukter.

Södra stranden av Motalaviken består inte endast av utfyllnad som NG hävdar. Området söder om ställplatserna för husbilar bort till cisternerna har mer fast mark och är högre beläget. Huruvida det går eller är lämpligt att bygga på den övriga marken får utredningar utvisa. Även här anser vi Folkpartiet att man kan skapa attraktiva bostadslägen om man utformar byggnaderna på rätt sätt, trots närheten till järnvägen.

Man kan ju undra varför det är så attraktivt att bo i Stockholms city, eller längs Industrigatan mitt emot järnvägen i Linköping, trots intensiv bil- och tågtrafik? För vissa människor passar det att bo där pulsen är hög.

Läs mer om