Lugn och ro i skolan

Det står utom tvivel att lärarna är avgörande för att lyfta svensk skola. Forskningen är tydlig med att den enskilt mest effektiva åtgärden för att förbättra elevers kunskapsresultat är tid mellan elever och lärare.

Arkiv
 Lärarjobb
 Konkurrensen om lärarna hårdnar. Vi skriver om situationen för lärarna på arbetsmarknaden.


WARSZAWA 20131206 Elever och lärare använder böcker av papper, inte e-böcker, under lektion i en grundskoleklass i Warszawa, Polen. 
Foto: Katarzyna Korza / TT / kod 10510

Arkiv Lärarjobb Konkurrensen om lärarna hårdnar. Vi skriver om situationen för lärarna på arbetsmarknaden. WARSZAWA 20131206 Elever och lärare använder böcker av papper, inte e-böcker, under lektion i en grundskoleklass i Warszawa, Polen. Foto: Katarzyna Korza / TT / kod 10510

Foto: KATARZYNA KORZA / TT

Motala2014-08-29 06:30
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Samtidigt visar Pisa att sen ankomst och skolk är en stor utmaning för svensk skola. Detta innebär mindre tid för undervisning och mer tid för att hantera stök och oro. Nya Moderaterna menar att detta är en ödesfråga för svensk skola. Både lärare och elever behöver mer lugn och ro i klassrummet för mer tid till undervisning och högre kunskapsresultat.

Nya Moderaterna menar att alla skolans parter har ett gemensamt ansvar att förändra elevers attityder till skolan och skapa mer studiero i klassrummet. När lärarna inte behöver lägga så mycket tid på stök, utan kan koncentrera sig på undervisning, menar vi att elevernas kunskapsresultat kommer att stärkas. Därför presenterar vi fem förslag för hur mer lugn och ro skapas i svenska klassrum:

1. Efterlevnaden av skollagen ska skärpas genom att Skolinspektionen fokuserar mer på trygghet och studiero.

2. Sveriges rektorer måste ta ett större ansvar för att skolan har gemensamma ordningsregler. Det måste också bli tydligt hur avsteg från reglerna följs upp och att de upplevs vara legitima.

3. Sanktionsmöjligheterna i skollagen ska vara ett tydligare verktyg för lärarna. Skolor ska inte kunna upprätta egna regler som begränsar lärares befogenheter.

4. Stärk lärarnas ledarskap i klassrummet och utöka inslaget av ledarskap i lärarutbildningen.

5. Förenkla och minska administrationen för lärare särskilt vad avser möjligheterna att använda sanktioner. Varje lärare ska inte behöva uppfinna ett eget system för detta.

Det är uppenbart att det behövs ett större gemensamt vuxenansvar för lugn och ro i skolan. Lärare, övrig skolpersonal, skolledning, elever och föräldrar behöver samlas för mer studiero som höjer kunskapsresultaten.

Läs mer om