Motalas ljusning andas ettor och nollor

Vi blev mycket tagna när vi i MVT kunde läsa om tragedin som en Autoliv-anställd sammanfattade med ”Motala var en halvdöd stad innan det här, nu dör den helt och hållet.” Ord som svider, men som bär mycket sanning.

Motala2014-03-07 13:21
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det är dags att se sanningen i vitögat, de industrier som Motala länge lutat sig emot finner i allt större utsträckning en framtid någon annanstans. Motala måste ta ett seriöst, långsiktigt krafttag för att finna en ny kommersiell position. Bygga en ny identitet.

2013 passerade var tionde krona ovanför de fysiska butiksinnevaharnas huvuden, livsmedelshandlarna exkluderade.

Hur påverkas stadskärnor när redan i dag var fjärde svensk klämmer på produkter i butik, men köper dem på nätet; någon tar kostnaden och någon annan drar in kulorna? Internetannonseringen står i dag för en fjärdedel av all annonsering. Det sociala umgänget sker i allt högre utsträckning via nätet. Våra kontakter med myndigheter blir allt mer digitala. Kartan ritas om för verksamhet efter verksamhet.

Det är ett stort, ostoppbart snöskred som vrålar över oss. Världen digitaliseras helt enkelt.

Men många agerar fortfarande som om inget hänt. När det blåser upp till storm ser vissa hot och bygger vindskydd, andra bygger väderkvarnar. Låt oss i Motala se de positiva möjligheterna här.

Det här är ett område med stora möjligheter, och något som kommer att kräva mycket arbetskraft. Bara inom nischområdet app-utveckling förutspår man sysselsättning för fem miljoner EU-medborgare – om bara fyra år.

Alla verksamheter, både gamla och nya, genomgår, eller kommer att genomgå en digitalisering. Det kommer att kräva både tid och ett kunskapslyft för både befintlig personal och nya förmågor. Många har en bild av att digital arbetskraft alltid behöver vara något högkvalificerat. Det är fel.

Mycket av det digitala arbetskraftsbehovet framöver kräver förvisso ett litet steg utanför bekvämligetszonen och viss omskolning, men det handlar i många fall om låga inlärningströsklar och relativt korta utbildningstider.

Det digitala är en framtid för alla verksamheter och alla människor, inte bara för ungdomar som vuxit upp med det – inte bara för datoringenjörer i vita rockar. Det är något för dig.

Vi är tre grabbar med lång erfarenhet i branschen. I november drog vi i gång det ideella paraplybegreppet Digitally Motala, för att med olika aktiviteter öka den digitala mognaden och få Motala att placera sig på den digitala kartan.

För detta krävs ett ekosystem med ett konstant inflöde av sugen kompetens, taggade företagare och makthavare och ett gemensamt ”jävlar anamma”.

Första fasen har vi redan dragit i gång. Just nu sitter 18 blivande digitala kommunikationsexperter och utbildar sig för att gå ut och digitalisera Motalas företag, myndigheter och organisationer.

Och vi är i startgroparna för att för att börja forma nya hjältar inom e-handel, webbutveckling och apputveckling, men också för att kunskapslyfta dig som redan arbetar i en kommersiell eller offentlig verksamhet som skulle må bra av en högre grad av digitalisering.

Vi ska placera Motala på den digitala kartan, och vi gör det nu.

Vad kan du göra för att underlätta för oss?

↔Digitally Motala

Läs mer om