Naturligt uttryck för vår identitet

Motala2013-03-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

En plats med ett starkt varumärke och som skiljer sig från andra på ett tydligt sätt gör att det blir lättare att välja vart man vill åka, bosätta sig eller var man ska investera.

Vi har lyssnat med ett tiotal andra kommuner i Sverige och nyfiket tagit del av hur de arbetar med sin marknadsprofilering. Den enskilt viktigaste punkten vi fått med oss är att särskilja den kommunala organisationen ifrån varumärket som representerar platsen.

Den kommunala organisationen återspeglar Motala kommuns roll i samhället. I första hand som serviceleverantör till alla oss inom kommunen, viktig arbetsgivare, men också som uppdragsgivare, myndighet och regional samarbetspartner.

Motalas platsvarumärke kommer byggas av oss alla, vårt näringsliv, våra invånare, landmärken, besöksmål och profiler. Vårt platsvarumärke kommer att ”ägas av alla – ägas av ingen”.

Vid utvecklingen av vårt nya platsvarumärke har vi utgått dels ifrån den bilden vi invånare har och dels den bilden vår omvärld har av Motala. Utgår vi inte ifrån den bilden blir vi inte trovärdiga.

Vi har frågat 400 intervjupersoner, boendes utanför Motala i vår region om vad det första de tänker på när man hör Motala. Tydligast kopplas vi till följande begrepp: Vatten, Vättern, Stad, Varamon, Vätternrundan och Göta kanal.

När vi inom projektet Framtidens Motala frågat 350 beslutsfattare i Östergötland om Motalas viktigaste konkurrensfördelar är svarens inriktning tydlig – läget vid Vättern och Varamobaden.

När ett oberoende undersökningsföretag år 2011 undersökte vad som får en familj att flytta ifrån en plats till en annan identifierades ett antal faktorer såsom; bra boende, bra arbete, bra förskola och bra skola och bra kommunikationer. Vid sidan av dessa grundfaktorer lyftes begreppet närhet till sjö/kust fram som en viktig punkt.

Vi Motalabor kan fördelarna med vårt vatten. Det är det första vi visar för våra besökare. Hur kan vi på bästa vis lyfta fram både vår närhet till vatten/sjö samtidigt som vi kan vara en stad med ett myllrande stadsliv och ett dynamiskt näringsliv? Det bästa av två världar. Vi fastnade för en tydlig regional position. En möjlighet, med potential. Låt Motala ta en position som en sjöstad – låt oss bli – Motala. Östergötlands sjöstad. Ingen slogan – bara ett naturligt uttryck för vår identitet.

Fördelarna med positionen är många. Motala. Östergötlands sjöstad underlättar navigationen. Det blir lättare att hitta till Motala. Vi är en del av ett större sammanhang. Östergötland innehåller ”land”. Ett viktigt komplement till ”sjö” som därmed bidrar till att knyta samman stad och landsbygd.

Positionen involverar och bjuder in hela vår övriga region. Motala blir också första kommunen i länet som knyter oss till Östergötland så tydligt, vilket ger oss en särställning och ett försprång.

Vi ser fram emot att fortsätta bygget av Motalas varumärke – tillsammans.

Läs mer om