Patientsäkerhet på lång sikt

Motala2013-12-09 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Det förekommer insändare kring akuten på Lasarettet i Motala (LiM). Det är naturligt. Vi från den politiska ledningen i landstinget vill därför berätta om vad som nu sker och hur arbetet ser ut framåt. Ett arbete som har ett tydligt fokus: att trygga patientsäkerheten.

Sedan Inspektionen för vård och omsorg (IVO) genomförde sin inspektion har det arbetats intensivt med att genomföra en rad konkreta åtgärder för att stärka patientsäkerheten i akutsjukvården vid LiM, på kortare och längre sikt. En del åtgärder har redan gett resultat, medan andra kräver ett långsiktigt arbete.

För att uppnå just en långsiktig lösning har en förstudie inletts i syfte att se över hur det akuta omhändertagandet vid LiM kan bedrivas i fortsättningen. Den ska vara klar i februari-mars nästa år och ge underlag till ett strategiskt politiskt beslut i frågan. Syftet är att belysa möjligheter och konsekvenser utifrån tre olika scenarion.

Ett scenario bygger på ett oförändrat uppdrag för LiM, ett annat att uppdraget för akutverksamheten inom kirurgi och anestesi- och intensivvård utökas samt ett tredje att uppdraget begränsas avseende akutmottagningen. Scenarierna ska beskrivas utifrån flera perspektiv, där konsekvenserna för medborgare, processer, medarbetare och ekonomi ingår. Effekterna på landstingets samlade sjukvård i länet ska också belysas och jämförelser med tre andra sjukhus, av motsvarande storlek, i landet göras. Viktigt att påpeka är att förstudien genomförs helt förutsättningslöst.

Vi ser nämligen att det är viktigt att få en ordentlig genomlysning, med konsekvensbeskrivningar, för alla tre scenarier. Att begränsa alternativen redan från början vore inte ansvarsfullt från vår sida.

I debatten kan det ibland slarvigt låta som att IVO:s kritik rör hela LiM. Så är det ju inte. Kritiken rör delar av akutsjukvården. Tvärtom är LiM ett mycket väl fungerande sjukhus. Så sent som förra året utnämndes sjukhuset till landets tredje bästa i kategorin ”mindre sjukhus”. En utnämning för LiM att vara mycket stolt över. Vi ska också komma ihåg att det årligen sker cirka 20 000 besök på akutmottagningen på LiM och, i de allra flesta fall, fungerar vården bra med hög kvalitet.

Likaså görs det vissa försök att, medvetet eller omedvetet, skylla IVO:s kritik på att delar av LiM har upphandlats. Faktum är att Aleris AB, som ansvarar för de upphandlade verksamheterna, sköter sin verksamhet väldigt väl, vilket har visat sig i utvärderingar.

Politikens gemensamma mål måste vara att vi kan leverera en säker vård för alla patienter. Därför hoppas vi på bred politisk förankring, när det blir dags för politiska beslut i frågan, och att partipolitiken då kan stå åt sidan för patienternas bästa.

Läs mer om