En del barn och ungdomar låtsas ibland vara sjuka för att i varje fall slippa den rums- och tidsbundna mobbningen och kränkningen. Den elektroniska, som sker i cyberrymden, via sms, mms, e-post och på olika sociala medier, kommer de inte undan.
I över fyra decennier har jag på olika sätt arbetat mot mobbning och kränkning i skolans värld.
Det är vanligtvis inte föräldrar och elever vid skolor där allt fungerar som det ska som tar kontakt med mig.
Det är föräldrar och elever i djup förtvivlan.
Trots den nya skollagen som började gälla den 1 juli 2011, och som innehåller både anmälnings- och handlingsplikt, så är arbetet mot mobbning och kränkning av elever på många skolor en katastrof.
Tyvärr finns det fortfarande skolledare, lärare och annan skolpersonal, som hävdar: ”På vår skola förekommer aldrig mobbning.” ”Här finns inga elever som kränker varandra.”
Sedan finns det vuxna i skolan som ser mobbning och hör kränkningar, men ändå förnekar det, genom att uttrycka plattityder som: ”Ungar har väl alltid bråkat och sagt dumma saker till varandra” ”Den som sig i leken ger, får leken tåla.”
Därigenom höjs också acceptansnivån. Det händer därför att ingen vuxen reagerar, när elever skriker ”hora”, ”cp-idiot”, eller ”bögdjävel” i korridorerna.
Armbågar i sidan, sparkar i ryggslutet, och kraftiga knuffar blir vardagsmat.
Elever fryser ut andra elever, utan att någon i skolpersonalen opponerar sig och lägger sig i.
Det är en grundläggande demokratisk rättighet för en elev att få känna sig trygg i skolan och slippa bli utsatt för övergrepp och förnedrande behandling.
Ingen elev ska behöva skriva som i det här brevutdraget:
”Varför var det bara mig de retade och slog? Jag hatade allt vad skolan hette och ville inte gå dit. Där fanns mina plågoandar. De flesta morgnar under flera år vaknade jag med ångest. Redan på lågstadiet fick jag problem med sömnen. Det gick så långt att jag började sängväta.
Det som har förundrat mig i alla år är, att ingen vuxen person, ingen lärare eller så, har sett vad som pågått.
De har kanske sett det – men har inte velat göra något åt det!
Det tycker jag är hemskt. Människors liv kan faktiskt gå till spillo”.
Den rektor som på sin skola – via sin personal – prioriterar någon annan uppgift före kampen mot våld, mobbning, kränkning och trakasserier och för vänskap och omsorg är enligt min bergfasta uppfattning inte bara på fel plats här livet. Han eller hon är också en riskfaktor när det gäller våra elevers fysiska och psykiska hälsa och bör snarast av huvudmannen fråntas sin skolledartjänst.
psykolog, kurator och författare, bland annat till boken ”Verktyg mot mobbning och kränkning”