Vi lägger inte ner Ekenäs

Foto: Anders Törnström

Motala2015-05-12 06:00
Det här är en debattartikel. Åsikterna i texten är skribentens egna.

Med anledning av den senaste tidens diskussion angående omorganiseringen av kommunens resursskola Ekenäs känner vi att det är nödvändigt att bemöta vissa felaktigheter som förkommit i diskussionerna och klargöra vår ståndpunkt i frågan.

Först och främst är det viktigt att poängtera att det inte är frågan om någon nedläggning av den verksamhet som bedrivs på Ekenäs. Det är inte aktuellt att lägga ner kommunens särskilda undervisningsgrupper, i stället är det frågan om en omorgansation för att utveckla och stärka verksamheten. I artiklar och diskussioner har det förekommit uppgifter om att vi vill tidsbegränsa elevers placering i särskilda undervisningsgrupper, en uppgift som vi vill dementera. Det har aldrig varit meningen att det ska finnas någon förutbestämd tidsbegränsning för elevers placering i särskild undervisningsgrupp. Nivågrupperingar och särskilda undervisningsgrupper måste alltid utvärderas kontinuerligt av rektor utifrån barnets behov. Vi har heller aldrig ifrågasatt personalens kompetens angående familjebehandling.

Vi påbörjade för tre år sedan ett arbete med samordning av kommunens och före detta landstingets verksamheter som riktar sig till barn och unga. Det arbetet avslutades i januari 2015. En av de slutsatser som kom fram var att man behöver samordna insatserna mellan skolans ”SU-grupp Ekenäs” och socialtjänstens verksamhet ”Båten”. Fördelarna skulle bland annat vara en tidigare insats samt ett erbjudande om stöd dygnet runt för barnet och föräldrarna. Vi gav förvaltningen i uppdrag att ta fram en verksamhetsidé för en samordnad och samlokaliserad verksamhet.

Vi vill skapa en bra skola och vi tror det är möjligt. Kunskap är något som växer dynamiskt över tid och som kan göras tillgängligt för alla. En skola för alla lägger grunden till mångfald och ökad kunskap. Alla skolor ska vara bra skolor, och alla barn och ungdomar ska få en god och likvärdig utbildning. Därför vill vi skapa en skola där vi ger barnen bästa möjliga verktyg att lyckas. Det innebär för oss att alla barn ska ha samma möjlighet att lyckas i skolan oavsett bakgrund. Ett misslyckande i skolan är vårt gemensamma misslyckande. Vi vuxna måste stötta varje barn. Vi avvaktar nu förvaltningens utredning.

För Solidariskt Motala

Läs mer om