Tillbaka till jobbet – svĂ„r omstĂ€llning vĂ€ntar

Inget kommer att bli som innan. Den största omstÀllningen pÄ lÀnge. Det kommer, förmodligen, att prÀgla tiden nÀr rekommendationerna kring distansarbete försvinner 29 september.

En ledsen hemarbetare kan hoppas pÄ bÀttre tider. Arkivbild.

En ledsen hemarbetare kan hoppas pÄ bÀttre tider. Arkivbild.

Foto: Henrik Montgomery/TT

Arbete2021-09-07 15:25

Arbetsmiljöorganisationen Prevent har satt ihop en, vad den tror, behövlig checklista för företag, skyddsombud och anstÀllda att ta hjÀlp av nu nÀr rekommendationerna om distansarbete tas bort.

– Det har hĂ€nt vĂ€ldigt mycket de senaste 1,5 Ă„ren, mĂ„nga har enbart jobbat pĂ„ distans. Nu ska man hitta en ny formel för hur man ska arbeta, och det kommer inte att bli som innan, sĂ€ger Maria Schönefeld, vd pĂ„ Prevent som Ă€gs av Svenskt NĂ€ringsliv, PTK och LO.

Stora frÄgor

Det kommer finnas olika intressen förstÄs nÀr rekommendationerna försvinner. Vissa kommer att vilja fortsÀtta jobba hemma, men dÀr arbetsgivarna vill ha tillbaka de anstÀllda pÄ kontoret, eller tvÀrtom.

– De hĂ€r frĂ„gorna kommer att bli vĂ€ldigt stora nĂ€r restriktionerna slĂ€pper, för att hitta en bra mix, sĂ€ger Maria Schönefeld.

Kanske ocksÄ svÄrlösta.

– Det fĂ„r man nog rĂ€kna med, det kommer att finnas olika intressen.

Kortsiktigt blir det en akut fas att hantera de hÀr frÄgorna, sen fÄr man ompröva och skruva mer lÄngsiktigt, tror hon.

Tydligt och rÀttvist

– Tydlighet och transparens blir kanske det viktigaste, att kĂ€nna att det blir rĂ€ttvist och att man förstĂ„r, sĂ€ger hon.

Det blir viktigt att sÀtta upp en strategi, sÄ att anstÀllda och chefer vet vad som gÀller, enligt Schönefeld. "Jaget och laget", mÄste gÄ ihop, Àven om det i slutÀndan Àr arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet, enligt arbetsrÀttens grundregel.

– Det bygger pĂ„ att man Ă€r överens.

Prevent, med cirka 40 kontorsanstÀllda, kommer sjÀlvt att ha en blandad verksamhet, i övergÄngen i alla fall.

– Vi kommer att ha en successiv Ă„tergĂ„ng, med ett par dagar i veckan pĂ„ kontoret dĂ€r högst hĂ€lften av arbetsstyrkan Ă€r pĂ„ plats, sĂ€ger Maria Schönefeld.

Fakta: FrÄgor att fundera kring

Prevents checklista i form av frÄgor att fundera kring:

Har företaget en tydlig strategi för ÄtergÄngen till arbetsplatsen?

Är strategin kommunicerad till samtliga arbetstagare?

Finns en plan för hur regelbunden information och kommunikation med arbetstagarna ska ske?

Finns utrymme för arbetstagarna att prata om de eventuella förÀndringar som sker eller har skett pÄ arbetsplatsen?

Har ni tagit fram information om förutsÀttningarna för arbete pÄ arbetsplatsen och pÄ distans?

Har kunder, leverantörer, klienter, patienter, elever eller tredje man informerats om vilka ÄtgÀrder som vidtas pÄ arbetsplatsen för att hÄlla avstÄnd, god handhygien etc?

IngÄr undersökning av risk för coronasmitta i det systematiska arbetsmiljöarbetet (SAM)?

Kan arbetstagarna ta sig till och frÄn arbetsplatsen pÄ ett smittsÀkert sÀtt?

Har lokalerna rÀtt förutsÀttningar för att följa rekommendationerna om att hÄlla avstÄnd och undvika trÀngsel?

KĂ€lla: Prevent

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!