Apollos larm: Strejk kan fÄ ödesdigra konsekvenser

25 000 resenĂ€rer med researrangören Apollo riskerar att drabbas av pilotstrejken de nĂ€rmaste dagarna. Nu skriver bolaget ett brev till SAS och piloterna och ber om skĂ€rpning.
–Det rĂ€cker nu, folks hĂ€lsa kan pĂ„verkas, sĂ€ger kommunikationschefen Sandra Miller Kinge.

Tusentals charterturister kan bli strandade i helgen. Arkivbild.

Tusentals charterturister kan bli strandade i helgen. Arkivbild.

Foto: Philipp Laage AP/TT

Ekonomi2022-07-06 08:12

BÄde Ving och Apollo letar över hela vÀrlden efter alternativa flygplan sedan SAS-piloterna tagits ut i strejk. Men det finns fÄ plan som stÄr tomma.

De nĂ€rmaste dagarna har Apollo 25 000 resenĂ€rer totalt i Norden som kan pĂ„verkas av strejken. HĂ€lften Ă€r resenĂ€rer som inte vet om de kommer ivĂ€g och hĂ€lften Ă€r personer som kanske inte kommer hem frĂ„n sina destinationer som tĂ€nkt.

– Vi tittar pĂ„ alla möjligheter. GĂ„r det med buss? GĂ„r det med bĂ„t och buss? GĂ„r det att ta sig till andra flygplatser? Det Ă€r extremt svĂ„rt att fĂ„ tag i flygkapacitet och det finns endast nĂ„gra fĂ„ hopp, tack vare vĂ„r skicklige flygchef. Vi lĂ€mnar ingen pĂ„ destination, sĂ€ger Apollos kommunikationschef Sandra Miller Kinge.

Men Àven bussar rÄder det brist pÄ. Det Àr ocksÄ svÄrt att fÄ tag pÄ hotellrum för strandade resenÀrer eftersom sÄ pass mycket redan Àr fullbokat.

Skriver brev till parterna

Hon uppger att Apollo Àr i konstant kontakt med SAS för att fÄ besked.

– För att understryka allvaret i situationen har vi ocksĂ„ skickat ett brev till parterna pĂ„ morgonen. Vi tycker att det rĂ€cker nu, de mĂ„ste ta sitt ansvar. Det hĂ€r kan pĂ„verka mĂ€nniskors hĂ€lsa, det Ă€r vĂ€ldigt olyckligt att en intern konflikt kan fĂ„ sĂ„dana enorma konsekvenser, sĂ€ger hon.

I brevet, som har gÄtt till SAS koncernledning och de olika pilotfacken och som Àr undertecknat av Apollos koncernchef Leif Vase Larsen, skriver bolaget att konflikten Àr pÄ vÀg att fÄ "ödesdigra konsekvenser".

Redan nu har Apollo ett hundratal gÀster som Àr strandade pÄ sina destinationer. Till helgen riskerar alltsÄ andelen att öka dramatiskt. Enligt Sandra Miller Kinge Àr mÄnga av gÀsterna barnfamiljer och Àldre.

– De Ă€r i vĂ€rmen och har inte samma hotell-lösning, det Ă€r mĂ€nniskor vars mediciner kan ta slut och som behöver komma hem bĂ„de till mediciner och lĂ€karbesök. Det rĂ„der vĂ€rmebölja pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll. Flygplatserna Ă€r ofta smĂ„ och saknar tillrĂ€ckligt med sittplatser. Vi ser vĂ€ldigt bekymmersamt pĂ„ situationen, sĂ€ger hon.

SAS kommunikationschef Karin Nyman uppger att ledningen tagit del av brevet. Hon sÀger att SAS försökt fÄ till ett undantag för charterflygningar, nÄgot som skett vid tidigare strejker.

– Vi har tagit upp det eftersom vi vet att charterresenĂ€rer drabbas vĂ€ldigt hĂ„rt i ett sĂ„dant lĂ€ge, de Ă€r knutna till sin paketresa pĂ„ ett annat sĂ€tt Ă€n de som flyger reguljĂ€rt. Det Ă€r olyckligt att vi inte har fĂ„tt till ett undantag, sĂ€ger hon.

"Olycklig tidpunkt"

Inte heller charterbolaget Ving vet hur mĂ„nga av resenĂ€rerna som kommer att pĂ„verkas. Bolaget har 1 800 resenĂ€rer, varav de flesta ska pĂ„ charter, inbokade pĂ„ resor i veckan som flygs med SAS-plan.

Även Ving för nu ett intensivt arbete för att hitta alternativa hemresor.

– Jag vill understryka att vi aldrig kommer att lĂ€mna gĂ€ster strandsatta pĂ„ resmĂ„len, utan vi kommer se till att de kommer hem. DĂ€remot kan det dra ut pĂ„ tiden, man kan bli kvar nĂ„gon dag extra, sĂ€ger kommunikationschefen Claes Pellvik.

Det hÀr Àr inte första gÄngen som SAS piloter strejkar. Men enligt Claes Pellvik sker den hÀr strejken i en extra utsatt tid.

– Tidigare SAS-strejker har typiskt sett varit pĂ„ vĂ„ren eller försommaren, dĂ„ Ă€r det en enklare situation. Juli Ă€r en olycklig tidpunkt. Vi Ă€r mitt inne i högsĂ€song, det Ă€r den största resemĂ„naden pĂ„ Ă„ret, och det var vĂ€ldigt vĂ€lbokat redan innan, sĂ€ger han.

BÄde Apollo och Ving betalar hotell för de som inte kommer hem samt ersÀtter fullt ut de resenÀrer som fÄr sina resor instÀllda.

TT: Kommer ni krÀva pengar frÄn SAS för avbokningarna?

– I det hĂ€r lĂ€get ligger fokus pĂ„ att ta hand om gĂ€sterna och se till att de inte ligger ute med pengar. Hur vi löser vĂ„ra förehavanden med SAS Ă€r nĂ„got vi kommer att ta med dem i efterhand, sĂ€ger Claes Pellvik.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!