ââVi kommer troligen att se en hel del verksamhet som pĂ„verkas av sjukfrĂ„nvaro, inte bara pĂ„ fabriker utan inom lager, distribution, logisitk och transport ocksĂ„, sĂ€ger Bindiya Vakil, vd pĂ„ Resilinc till tidningen.
Resilinc kartlÀgger flöden av mer Àn tre miljoner komponenter för att ge en bild av leveransflödena.
Smittspridningen har tagit fart sedan Kina pÄ senare tid mjukat upp landets omstridda pandemirestriktioner. Men Apple har brottats med pandemirelaterade problem i Kina en tid.
Apples underleverantör Foxconn tillhör de jÀtteföretag som sedan oktober haft stora problem att hÄlla farten i produktionen till följd av spridningen av covid-19 bland personalen, bland annat pÄ vad som kallas "Iphone City-fabriken" i Zhengzhou.
Foxconn har flyttat en del produktion till andra fabriker i Kina och Apple har försökt fĂ„ fram komponenter frĂ„n alternativa tillverkare för att fĂ„ ned sina leveranstider â som enligt en fĂ€rsk mĂ€tning gjord av storbanken UBS nu ligger pĂ„ 23 dagar i USA för konsumenter som bestĂ€ller nya modeller av Iphone.
SÄvÀl försÀljning som lönsamhet för Apple antas fÄ en smÀll av de kinesiska problemen. OmsÀttningen vÀntas under fjÀrde kvartalet sjunka frÄn motsvarande kvartal i fjol, dÄ siffran landade pÄ 123,9 miljarder dollar. Nettovinsten berÀknas falla med 8 procent, enligt en sammanstÀllning av prognoser gjord av Visible Alpha.
Skulle prognoserna stÀmma skulle det innebÀra ett trendbrott för Apple, vars försÀljning ökat 14 kvartal i rad.
För Apple slÄr Àven minskad konsumtion i Kina mot omsÀttningen, dÄ den amerikanska teknikjÀtten har omkring en femtedel av sin försÀljning i Kina.
Mer Àn 90 procent av Apples mobiltelefoner monteras ihop i Kina, vilket gör koncernen betydligt mer exponerad mot de kinesiska covid-problemen Àn huvudkonkurrenten Samsung, som övergav Kina 2019 och nu har lagt ut produktionen i fyra andra lÀnder.
ââDe följande 2â6 mĂ„naderna blir avgörande för Apples leveranskedjor, sĂ€ger Alan Day, ordförande pĂ„ konsultbyrĂ„n State of Flux i London, till tidningen.