FolkhÀlsomyndigheten förbereder sig för ytterligare restriktioner om vi i Sverige skulle se en ökad smittspridning, nÄgot som man ser i andra lÀnder i Europa. Hemarbete för de som har möjlighet Àr relativt enkelt att införa igen.
NÄgot bÀttre rustade Àr vi i sÄ fall denna gÄng, enligt Linda Widar, som forskar om distansarbete och hÀlsa vid Högskolan i GÀvle.
ââNu har man jobbat och utvecklat policys och riktlinjer i pandemins kölvatten och mĂ„nga chefer och arbetsgivare har förmodligen de till hands nu. Det Ă€r nĂ„gonting som har kommit som en positiv effekt, sĂ€ger Linda Widar.
Men Àven om arbetsplatserna Àr bÀttre förberedda kan man som anstÀlld fortfarande ha mÄnga frÄgetecken kring hur det ska bli, nÄgot som kan leda till frustration och oro, enligt henne.
ââNu har ocksĂ„ mĂ„nga stĂ€llt om för att Ă„tervĂ€nda till kontoret och förutsĂ€ttningarna för att jobba hemma kanske inte Ă€r lika bra som tidigare. Att behöva Ă„teruppta arbetsmiljön hemma kan ta tid och energi i ansprĂ„k och det kan bli en stressfaktor och krav pĂ„ medarbetare â vilket kan bli jobbigt att hantera och kanske gĂ„ ut över motivationen.
MÄnga positiva till hemarbete
Samtidigt har hemarbete varit nÄgonting positivt för mÄnga, enligt Stefan Tengblad, professor i human resource management vid Göteborgs universitet.
Tidigare medarbetarundersökningar har visat att ungefÀr tvÄ tredjedelar av alla hemarbetare har trivts med att vara hemma, ungefÀr 20 procent svarar varken eller, medan bara tio till femton procent har varit negativa till hemarbete.
ââI sjĂ€lvskattning av produktivitet har de flesta medarbetare tyckt att man har varit lika produktiv som tidigare och en grupp har kunnat göra Ă€nnu mer hemifrĂ„n.
Men frÄn ett arbetsgivarperspektiv har en del tyckt att det har varit svÄrare att arbetsleda pÄ distans, fortsÀtter Stefan Tengblad.
DĂ€rför Ă€r en viktig lĂ€rdom att ta med sig att ha kontinuerliga avstĂ€mningar mellan chef och anstĂ€lld vid distansarbete â och att dessa inte bara ska handla om arbetsuppgifter, utan ocksĂ„ vara avstĂ€mningar kring hur den anstĂ€llde mĂ„r och hur allt fungerar.
Vid hemmajobb kan man som arbetsgivare missa olika signaler om att en medarbetare mÄr dÄligt.
ââPandemin har lĂ€rt oss att det gĂ„r att ha de hĂ€r samtalen digitalt men det gĂ€ller att man lyssnar in, sĂ€ger Tengblad.
Finns en rutin
Nu finns en acceptans över att vi kommer att behöva anpassa oss till smittan â nĂ„got som kan vara en skillnad frĂ„n tidigare, enligt Pernilla Petrelius Karlberg, forskare vid Handelshögskolan i Stockholm.
ââSedan har vi ocksĂ„ lĂ€rt oss att det spelar roll att ha mer disciplin och att strukturera sin dag â sĂ„ att man inte hamnar i digitala möten frĂ„n tidig morgon till sen kvĂ€ll.
Ăven om det finns en rutin pĂ„ plats gĂ„r man fortfarande miste om det sociala mötet med kollegor. Att prata med sina kollegor och se till att hitta en struktur tillsammans kan vara en lösning framĂ„t.
ââĂven att anvĂ€nda sociala verktyg, trĂ€ffas och prata och pĂ„ sĂ„ vis skapa en stödkedja, sĂ€ger Linda Widar.
Om man redan nu kÀnner en oro inför att behöva ÄtergÄ till hemarbete ska man prata med sin arbetsgivare, enligt Linda Widar.
ââI mina studier har chefer beskrivit att de saknar att medarbetare hör av sig och att de ofta gör det nĂ€r det redan har gĂ„tt för lĂ„ngt. Om man frĂ„n början kĂ€nner en oro och man vet att det inte fungerade bra för mig att arbeta hemma, kontakta chefen och ha ett samtal om hur man kan lösa det hĂ€r.