Röda priser och stora reor Àr i mÄnga fall inte kapen de utmÄlas som. Dagligvaruhandeln och e-handeln följer fortfarande inte lagen som ska sÀkra att konsumenterna inte blir förda bakom ljuset, visar Konsumentverkets rapport.
Det var 2022 som prisinformationslagen Àndrades sÄ att det tidigare priset ska anges vid rea, och ska vara det lÀgsta priset inom de senaste 30 dagarna. Företagen ska hindras att höja priserna före prissÀnkningar sÄ att reapriset inte verkar mer förmÄnligt Àn vad det Àr. Sex av tio granskade e-handelsföretag följer inte lagen.
ââVi Ă€r inte förvĂ„nade att siffrorna Ă€r höga dĂ„ rapporten bekrĂ€ftar det vi har sett i olika tillsynsinsatser under Ă„ret, sĂ€ger Johan Ohlsson, enhetschef pĂ„ avdelningen konsumentskydd.
Riskerar skada förtroendet
Problemen berör i princip alla marknader. Fel lÀgsta pris angavs bland 59 procent av granskade produkter inom e-handeln, nÄgot som bestod i en uppföljning flera mÄnader senare.
Fysiska matbutiker visar inte tidigare priser eller gör det pÄ ett otydligt sÀtt, enligt rapporten. Johan Ohlsson ser risker med att konsumenten inte fÄr möjlighet att jÀmföra priser.
ââMan fattar beslut pĂ„ felaktiga grunder nĂ€r man Ă€r ute och handlar och kanske genomför köp man annars inte skulle ha gjort.
Marknadsföring som lyfter prisfördelar fĂ„r stort genomslag â vilket blir problem om det inte stĂ€mmer, enligt Johan Ohlsson.
ââDet riskerar att konsumenterna förlorar uppfattningen om vad en produkt bör kosta, förtroendet för prissĂ€nkningar minskar och en fortsatt övertrĂ€delse gör att konkurrensen pĂ„ marknaden pĂ„verkas negativt och missgynnar nĂ€ringsidkare som gör rĂ€tt.
Fuskpriser trots myndighetsbeslut
Myndighetens arbete har lett till ett 90-tal Àrenden dÀr företag tvingats ta bort marknadsföringen pÄ produkter. Men de rÀttar sig ÀndÄ inte i ledet och fortsÀtter bryta mot lagen med andra produkter. Johan Ohlsson avfÀrdar att övertrampen skulle handla om okunskap:
ââDen hĂ€r lagstiftningen bör vara kĂ€nd av alla vid det hĂ€r laget. Företagen har en skyldighet att kĂ€nna till vilken lagstiftning som gĂ€ller i den marknadsföring man bedriver.
Konsumentverket hoppas nu pĂ„ en god dialog med branschorganisationerna â som uppger att problemet inte Ă€r speciellt förekommande.
ââVi ska presentera rapporten för branschorganisationerna och det blir en diskussion om deras bild kopplad till vad vi har sett. Det Ă€r en frĂ„ga som branschorganisationerna mĂ„ste svara pĂ„. I den rapport vi levererar Ă€r det tydligt att det finns stora brister.