Staten kommer inte att skjuta till mer pengar till SAS, meddelar nÀringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S). DÀremot kommer staten att medverka till att konvertera skulder pÄ omkring fyra miljarder kronor till nya aktier i bolaget.
Det en viktig och tydlig signal om vad man har för intentioner för bolaget, anser Sverre Linton som Àr chefsjurist pÄ Aktiespararna. Enligt honom Àr det viktigt att svenska och danska staten, som tillsammans Àger runt 45 procent i SAS, agerar i samstÀmmighet.
ââJag hoppas att det innebĂ€r att man Ă€r beredd att slĂ€ppa kontrollen över SAS och lĂ„ta nĂ„gon som har en lĂ„ngsiktig plan för bolaget kliva in och ta kommandot, sĂ€ger Linton.
"Ett steg nÀrmare"
Ăven flyganalytiker Hans JĂžrgen ElnĂŠs ser beskedet som positivt. I rĂ€ddningsplanen, SAS Forward, ingĂ„r att omvandla lĂ„n och leasingavtal för 20 miljarder kronor till aktiekapital. Svenska statens besked Ă€r ett viktigt steg pĂ„ vĂ€gen, enligt ElnĂŠs.
ââJag tror att det Ă€r ett steg nĂ€rmare att lyckas. Nu har nĂ€stan 25 procent av det som ska konverteras blivit det. Om de klarar att genomföra de andra elementen i planen sĂ„ tror jag att de Ă€r bra riggade för att fortsĂ€tta vara ett stort flygbolag i Skandinavien, sĂ€ger han.
Beskedet innebÀr att svenska staten, som Àger 21,8 procent i bolaget, sannolikt kommer att fÄ ett mindre Àgande. Det kan locka nya investerare, tror Hans JÞrgen ElnÊs.
ââDĂ„ kan de fĂ„ en större Ă€garpost i SAS och det tror jag Ă€r av vĂ€sentligt intresse för att de ska investera. Det Ă€r av mindre intresse att investera i ett bolag som man inte kan pĂ„verka, dĂ„ Ă€r risken att man inte fĂ„r den avkastning pĂ„ kapitalet som man vill ha.
NÀsta steg Àr att bli enig med fackföreningarna internt. Parterna, piloterna och SAS, har inte lyckats komma överens sedan avtalet löpte ut i slutet av mars. Men Hans JÞrgen ElnÊs tror att beskedet frÄn regeringen ger företaget ett bÀttre förhandlingslÀge gentemot piloterna.
ââDet Ă€r helt avgörande, det mĂ„ste pĂ„ plats nu. Men chanserna Ă€r betydligt större i dag Ă€n de var i gĂ„r.
Pressad sits
Flygbolaget brottas samtidigt med inflationseffekter, skenande priser pÄ flygfotogen pÄ grund av Ukrainakriget, plus pandemieffekter som personalbrist och försenade leveranser.
Att det kommer att finnas utmaningar Àven i framtiden stÄr klart, menar Linton.
ââDet Ă€r ett svĂ„rt slag för SAS kortsiktigt nĂ€r en av de viktigaste finansiĂ€rerna har satt stopp och det kommer att vara skakigt fram tills dess att man har fĂ„tt besked om en ny finansiĂ€r, sĂ€ger han.
ââDet Ă€r en pressad sits men jag tror att det Ă€r bra att staten spelar med raka puckar i det hĂ€r nĂ€r det öppnar upp för att finna andra lösningar. Om det lyckas, vet jag inte.
Journalisten och flygexperten Jan Ohlson menar dĂ€remot att det skickar kluvna signaler att staten Ă„ ena sidan vĂ€ljer att konvertera sina skulder till aktier â men Ă„ andra sidan inte skjuter till mer pengar.
ââSignalerna i dag kan tolkas som att SAS fĂ„r en avskedspresent, men sedan vill Sverige inte vara med lĂ€ngre. Det Ă€r en signal till marknaden om att konkursen Ă€r nĂ€ra. SAS Ă€r i mer trubbel nu Ă€n innan, sĂ€ger han.
Enligt honom hÀnger mycket nu pÄ den danska statens agerande.
ââDanmark har traditionellt vĂ€rnat mer om SAS eftersom det Ă€r politiskt viktigt. Danmark tjĂ€nar mycket pengar pĂ„ SAS, Ă€ven sidoverksamheter, eftersom det drar andra flygbolag till Köpenhamn som annars skulle gĂ„ till Stockholm, sĂ€ger han.
ââSverige har spelat över nyckeln till Danmark.