Tyska Lidls utspel om en prissÀnkning pÄ tio procent gÀllande ett hundratal varor har till och med fÄtt finansminister Elisabeth Svantesson (M) att uttala sig och vilja se att andra kedjor följer efter.
Coop, ICA och Axfood tÀnker inte svara med omedelbara prissÀnkningar, sÀger de, men de kommer nog behöva agera pÄ Lidls förÀndrade prisstrategi, bedömer Esbjörn Lundevall, aktieanalytiker hos SEB.
ââVi ser en hygglig höjd sannolikhet för nĂ„gon form av ett priskrig, sĂ€ger han.
InnebÀra prispress
Banken har under morgonen publicerat en marknadskommentar gÀllande Axfood och livsmedelsbranschen som TT tagit del av.
SEB skriver bland annat att "vi anser att Àven Ica kan agera pÄ ett liknande sÀtt framöver" gÀllande Lidls prissÀnkning och att det kan innebÀra "en prispress i branschen samtidigt som konsumenter fortsÀtter minska volymerna".
ââFolk byter till billigare varor och handlar kanske mindre mĂ€ngd, man drar ned pĂ„ sina utgifter sĂ„ mycket man kan, konstaterar Esbjörn Lundevall utifrĂ„n den veckostatistik som SEB tar del av.
Ica med cirka 53 procent av livsmedelsmarknaden, enligt SEB, Àr den stora dominanten i Sverige. Företaget som numera Àr utköpt frÄn Stockholmsbörsen har dock i sin senaste delÄrsrapport deklarerat att man tappar marknadsandelar och samtidigt annonserat besparingspaket.
ââVi uppfattar att Ica Ă€r ganska stressat. Till skillnad frĂ„n Willys (Axfoods varumĂ€rke) sĂ„ har inte de den dĂ€r lĂ„gprisprofilen och tappat en del. Det gĂ„r definitivt att se ett scenario dĂ€r priskonkurrensen ökar, och konsumenterna har sĂ€llan varit sĂ„ lyhörda om priserna sĂ€nks nĂ„gonstans, sĂ€ger Lundevall.
MÄste agera
Rolf Karp, mÄngÄrig detaljhandelsanalytiker och numera knuten till Aktiespararna, Àr inne pÄ samma linje som SEB. Han bedömer att Axfood, Coop och Ica nu mÄste agera:
ââJag tror det kan ha viss relevans och pĂ„ nĂ„got sĂ€tt kommer det generera större tĂ€nk nĂ€r det gĂ€ller lĂ„gprisprodukter.
TT: Ser du ett scenario dÀr de hÀr aktörerna mÄste agera utifrÄn varumÀrkesperspektiv, det vill sÀga att det kan ses som att Lidl blir den goda aktören i motsats till de andra?
ââJa, det tror jag. I den heta debatten vi har sĂ„ Ă€r det klart att det Ă€r nĂ„got man behöver titta pĂ„. Det kan sĂ€tta en liten psykologisk press och dĂ„ Ă€ven pĂ„ leverantörerna.
Liknande press förr
Det Àr nu inte inte första gÄngen som ett utspel frÄn Lidl kan fÄ effekt pÄ livsmedelsbranschen. Esbjörn Lundevall jÀmför situationen för Axfood med hur det sÄg ut för brittiska jÀtten Tesco för snart tio Är sedan.
Den brittiska kedjan pressades dĂ„ av lĂ„gpriskonkurrenter som Aldi och just Lidl. Tescos aktiekurs rasade och i april 2015 redovisade bolaget en förlust pĂ„ nĂ€stan 6,4 miljarder pund â det sĂ€msta resultatet i företagets dĂ„ 97-Ă„riga historia.
ââMan hade en vĂ„g av lĂ„gprisaktörer och Tesco gick frĂ„n en riktig börsfavorit till krisbolag, sĂ€ger han.
För Axfood som i Är backat 15 procent pÄ Stockholmsbörsen finns nu ytterligare en risk för marginalpress, pÄpekar Esbjörn Lundevall:
ââDet Ă€r vĂ€l stor risk för lönsamhets- och vinstförsĂ€mringar Ă€ven om det nu Ă€r lite tidigt att spekulera i hur man ska bemöta sĂ„dana problem.