NÀr alla andra har loggat ut och kopplar av, dÄ jobbar glassbolagen för fullt.
ââVi kör tvĂ„skift och jobbar lördagar, sĂ€ger Daniel Andersson, som sjĂ€lv Ă€ter en glass nĂ€stan varje dag, pekannöt och kola.
Glassbolagen har den mesta försÀljningen mellan maj och augusti och Àr extremt vÀderberoende. DÄ skadar det inte att juli bjudit pÄ soldag efter soldag, den ena finare Àn den andra, i större delen av landet.
ââVi har ökat försĂ€ljningen med 12â15 procent första halvĂ„ret i Ă„r jĂ€mfört med första halvĂ„ret förra Ă„ret. FortsĂ€tter det hĂ€r strĂ„lande vĂ€dret sĂ„ slĂ„r vi definitivt försĂ€ljningsrekord i Ă„r, sĂ€ger Daniel Andersson.
Unnar sig
Det kan inte bli sÄ mycket bÀttre för branschen: Svenskarna stannar i Sverige pÄ semestern och mÄnga rör sig nÀra kiosker dÀr vanilj, jordgubb och choklad tronar i sina strutar.
ââDessutom verkar det som om mĂ„nga unnar sig lite extra, just för att de inte Ă„ker pĂ„ semester.
Att ekonomin ÄterhÀmtar sig och mÄnga branscher gÄr pÄ högvarv bidrar till mÀnniskors köpkraft. Och till skillnad frÄn mÄnga andra branscher lider inte glassbranschen av sÀrskilt stora problem med att fÄ fram rÄvaror pÄ grund av pandemin.
ââFaktiskt inte. Det gĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ rĂ„varor men det Ă€r lĂ€ngre leveranstider och det har varit vissa prishöjningar pĂ„ choklad och förpackningar, sĂ€ger Daniel Andersson.
ââDet Ă€r sĂ„ klart vĂ€ldigt tacksamt lĂ€ge just nu, sĂ€ger Karin Brandt, pressansvarig pĂ„ Triumfglass.
Pandemin har minskat försÀljningen hos storkunder som Liseberg, som varit stÀngda, berÀttar hon, men i gengÀld köper folk hem mer glass nu.
ââMan lyxar gĂ€rna till det lite, sĂ€ger hon.