Glassen slÄr rekord

Glassbolagen hör till pandemins och solskenets stora vinnare.
–Som det ser ut nu blir det rekord, sĂ€ger Daniel Andersson, marknadschef pĂ„ Engelholms Glass.

Sol, pandemi och "hemester": GlassförsÀljningen slÄr rekord.

Sol, pandemi och "hemester": GlassförsÀljningen slÄr rekord.

Foto: HÄkon Mosvold Larsen/NTB/TT

Ekonomi2021-07-26 05:30

NÀr alla andra har loggat ut och kopplar av, dÄ jobbar glassbolagen för fullt.

– Vi kör tvĂ„skift och jobbar lördagar, sĂ€ger Daniel Andersson, som sjĂ€lv Ă€ter en glass nĂ€stan varje dag, pekannöt och kola.

Glassbolagen har den mesta försÀljningen mellan maj och augusti och Àr extremt vÀderberoende. DÄ skadar det inte att juli bjudit pÄ soldag efter soldag, den ena finare Àn den andra, i större delen av landet.

– Vi har ökat försĂ€ljningen med 12–15 procent första halvĂ„ret i Ă„r jĂ€mfört med första halvĂ„ret förra Ă„ret. FortsĂ€tter det hĂ€r strĂ„lande vĂ€dret sĂ„ slĂ„r vi definitivt försĂ€ljningsrekord i Ă„r, sĂ€ger Daniel Andersson.

Unnar sig

Det kan inte bli sÄ mycket bÀttre för branschen: Svenskarna stannar i Sverige pÄ semestern och mÄnga rör sig nÀra kiosker dÀr vanilj, jordgubb och choklad tronar i sina strutar.

– Dessutom verkar det som om mĂ„nga unnar sig lite extra, just för att de inte Ă„ker pĂ„ semester.

Att ekonomin ÄterhÀmtar sig och mÄnga branscher gÄr pÄ högvarv bidrar till mÀnniskors köpkraft. Och till skillnad frÄn mÄnga andra branscher lider inte glassbranschen av sÀrskilt stora problem med att fÄ fram rÄvaror pÄ grund av pandemin.

– Faktiskt inte. Det gĂ„r att fĂ„ tag pĂ„ rĂ„varor men det Ă€r lĂ€ngre leveranstider och det har varit vissa prishöjningar pĂ„ choklad och förpackningar, sĂ€ger Daniel Andersson.

– Det Ă€r sĂ„ klart vĂ€ldigt tacksamt lĂ€ge just nu, sĂ€ger Karin Brandt, pressansvarig pĂ„ Triumfglass.

Pandemin har minskat försÀljningen hos storkunder som Liseberg, som varit stÀngda, berÀttar hon, men i gengÀld köper folk hem mer glass nu.

– Man lyxar gĂ€rna till det lite, sĂ€ger hon.

Klassiker och uppstickare

Glassbranschens kunder vill ofta minnas sin barndoms somrar genom att köpa samma glass som dÄ. Klassiker som 88:an och Sandwich kom för ett halvsekel sedan.

Romrussinglass sÀljs mest till Àldre.

88:an sÀljs till medelÄlders.

Större barn gillar saltlakrits.

Mindre barn gillar godisglass, och melon och pÀron.

KĂ€lla: Triumfglass, Engelholmsglass

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!