KO hotar resebolaget Detur med böter

Resebolaget Detur hotas med vite för bristande information till resenÀrer vars resor stÀlls in. De drabbade har dock flera vÀgar att gÄ för att fÄ sina pengar tillbaka.

Resebolaget Detur tas i örat av KO. Arkivbild

Resebolaget Detur tas i örat av KO. Arkivbild

Foto: Manu Fernandez/AP/TT

Ekonomi2022-10-12 09:12

Konsumentombudsmannen (KO) agerar nu skarpt mot Detur som med kort varsel har stÀllt in alla sina resor.

KO krÀver att bolaget omedelbart börjar informera sina resenÀrer om att de har rÀtt att fÄ tillbaka pengarna för instÀllda resor. Om det inte görs, kan företaget dömas till ett vite pÄ en miljon kronor.

Beslutet gÀller dock bara resenÀrer som i fortsÀttningen fÄr veta att deras resor Àr instÀllda, och inte redan drabbade.

– VĂ„rt beslut avser framtiden. Sedan hoppas vi sĂ„klart att Detur ser till att alla resenĂ€rer som berörs ska fĂ„ rĂ€tt information, sĂ€ger Elin Berner, processrĂ„d pĂ„ Konsumentverket.

MÄnga anmÀlningar

Paketreselagen Àr tydlig, enligt KO. En researrangör Àr skyldig att underrÀtta resenÀren och inom 14 dagar betala tillbaka pengarna till kunden.

– Samtidigt som man informerar om att resan stĂ€lls in, ska man Ă€ven informera om villkoren för Ă„terbetalning sĂ„ att kunden fĂ„r möjlighet att agera, sĂ€ger Elin Berner, som konstaterar att Detur allvarligt brustit i sin informationsskyldighet.

MÄnga drabbade resenÀrer har vÀnt sig till Konsumentverket. Hittills har 148 anmÀlningar kommit in, varav 64 handlat om Äterbetalning. Myndighetens upplysningstjÀnst har fÄtt hundratals frÄgor.

Flera sÀtt att fÄ tillbaka pengar

SÄ vad kan enskilda resenÀrer göra för att fÄ pengarna tillbaka?

I första hand ska man kontakta Detur, enligt Hanna Bornstedt, vÀgledare pÄ Konsumentverkets upplysningstjÀnst.

– Vi rekommenderar att man gör det skriftligen via mejl, sĂ„ att man har bevis för att man har begĂ€rt pengarna tillbaka.

Lyckas inte det finns fler vÀgar. Den som betalat med kort kan i vissa fall, beroende pÄ villkor, vÀnda sig till banken.

Alla som betalat resan pÄ kredit kan vÀnda sig till kreditgivaren. Enligt konsumentkreditlagen har man samma möjlighet att fÄ pengarna tillbaka frÄn kreditgivaren som frÄn sÀljaren i frÄga, enligt Hanna Bornstedt.

Och har Detur vÀl gett löfte om att betala tillbaka pengarna, men det inte infriats inom 14 dagar, kan man vÀnda sig till Kronofogden.

– Man ska veta att man har ett starkt skydd för att fĂ„ tillbaka sina pengar, sĂ€ger Hanna Bornstedt.

TT har sökt Detur för en kommentar.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!