Kommuner kritiseras för bristande information

Myndigheter brister i sitt ansvar att lÀmna information om upphandlade leverantörer. Av 14 granskade myndigheter kritiserar nu Konkurrensverket sju kommuner och tre regioner för att inte uppfylla lagkraven.

Enligt Konkurrensverket ser det vÀldigt olika ut i frÄga om hur myndigheterna informerar om upphandlade leverantörer. Arkivbild.

Enligt Konkurrensverket ser det vÀldigt olika ut i frÄga om hur myndigheterna informerar om upphandlade leverantörer. Arkivbild.

Foto: Claus Gertsen/TT

Ekonomi2022-11-04 01:53

Det handlar om verksamheter som kommunerna eller regionerna tecknat kontrakt med, som till exempel hemtjÀnst eller primÀrvÄrd.

Syftet med informationsansvaret Àr att enskilda ska kunna göra ett vÀl grundat val av leverantör. Informationen ska dÀrför vara saklig, relevant, jÀmförbar, lÀttförstÄelig och lÀttillgÀnglig.

Enligt Konkurrensverket ser det vÀldigt olika ut i frÄga om hur myndigheter informerar pÄ sina webbplatser och hur mycket.

"Vi sÄg till exempel att det fanns fall dÀr myndigheten knappt lÀmnade nÄgon information alls", skriver Konkurrensverket pÄ sin sajt.

Verket inledde dÀrför en granskning av 14 upphandlade myndigheter huruvida de uppfyller ansvaret enligt lagen om valfrihetssystem (LOV). Bristerna som upptÀcktes hos de tre regionerna och sju kommunerna ser ut pÄ olika sÀtt.

"I vissa fall handlar det till exempel om att kraven pÄ saklighet och jÀmförbarhet inte sÀkerstÀllts, eller att informationen inte Àr lÀttillgÀnglig i den omfattning som LOV krÀver", skriver Konkurrensverket.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!