Svenska butiks- och partihandlare Àr pessimistiska inför de tre kommande mÄnaderna, enligt Handelsbarometern, dÀr handlarna sjÀlva har fÄtt svara pÄ hur de ser pÄ sin framtid.
ââTyvĂ€rr Ă€r det sĂ„ att stora delar av handeln kommer att fĂ„ det vĂ€ldigt tufft, sĂ€ger Sofia Larsen.
Konkurser
Hos ser att konkurserna kommer att öka. Redan nu Àr mÄnga butiksfönster klÀdda med brunt papper dÄ handlare tvingats slÄ igen, och framöver vÀntas Ànnu fler stÀngda butiker. Folk har mindre pengar, och den svaga kronkursen gör att alla varor som importeras blir jÀttemycket dyrare, konstaterar hon.
Men handlarna har inte kunnat ta ut kostnadsökningar för dyrare varor och ökade kostnader pÄ konsumentpriserna fullt ut. DÀrför sjunker lönsamheten, förklarar hon.
ââDe flesta handlare har ambitionen att hĂ„lla priserna nere.
Handelsbarometern avser hela handeln, och bÄde partihandel, sÀllanköpshandel och dagligvaruhandel sÀger sig se mörkt pÄ hösten. Fast vissa branscher Àr mer utsatta, det har Svensk Handel sett i andra undersökningar.
ââBygg, jĂ€rn och möbler i butiker har det extra tufft.
Enligt Sofia Larsen ser handelns nedgÄng ut att hÄlla sig.
Nu hoppas Svensk Handel pÄ att finansministern ska komma med förslag pÄ stimulanser som kan rÀdda handeln, och att Riksbanken lugnar sig med rÀntehöjningar sÄ att kunderna har rÄd att handla.
ââEtt förslag Ă€r att sĂ€nka skatten pĂ„ att anstĂ€lla. Det Ă€r mĂ„nga eniga om att det inte skulle driva pĂ„ inflationen. Handeln Ă€r en sĂ„ stor arbetsgivare, och anstĂ€ller ocksĂ„ mĂ„nga ungdomar.
FÀrre anstÀllda
BÄde handeln generellt och dagligvaruhandeln ser att antalet anstÀllda kommer att minska framöver. Enligt Svensk Handel har man försökt behÄlla sin personal sÄ lÀnge som möjligt, men gÄr det inte sÄ gÄr det inte. DÄ mÄste antalet anstÀllda minskas, fast det sker med en efterslÀpning.
ââAtt dra ned pĂ„ antalet anstĂ€llda Ă€r det sista man vill göra.
E-handeln har det dock inte lika illa som butikerna. Den har gÄtt upp den senaste mÄnaden.
ââE-handeln har sedan tidigare fĂ„tt ett genombrott, och traditionella butiker har fĂ„tt e-handel. Det Ă€r en mix som vi tror kommer att fortsĂ€tta, sĂ€ger Sofia Larsen.