SÄ tacklar klÀdjÀttarna krisen

Svenska klÀdjÀttar tar olika vÀgar för att hitta sin position pÄ en skakig marknad. NÄgra vÀljer att höja priset pÄ sommarklÀder i Är. Andra vÀljer drastiska prissÀnkningar.

Dyrare sommargarderob. Men att höja priserna Àr inte alltid svaret för modebranschen. I stÀllet Àr bÀsta strategin att variera priser, utbud och kÀnna in efterfrÄgan varje dag, enligt Michael Collaros, vd, analysbolaget Norna Analytics. Arkivbild.

Dyrare sommargarderob. Men att höja priserna Àr inte alltid svaret för modebranschen. I stÀllet Àr bÀsta strategin att variera priser, utbud och kÀnna in efterfrÄgan varje dag, enligt Michael Collaros, vd, analysbolaget Norna Analytics. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson /TT

Ekonomi2023-06-21 05:30

Sommarplagg som t-shirts, shorts och klÀnningar Àr hos flera flera klÀdkedjor markant dyrare i Är jÀmfört med samma mÄnad förra Äret. Det visar siffror frÄn analysföretaget Norna Analytics, som samlar och analyserar data frÄn modeföretag i Europa och nu undersökt prissÀttningen hos nÄgra av Sveriges klÀdjÀttar.

SÀrskilt mÀrks prishöjningar av sommarklÀder hos H&M och Uniqlo.

– MĂ„nga bolag har det tufft nu och kĂ€mpar med smĂ„ marginaler. Det kostar mindre för klĂ€dbolagen att satsa pĂ„ ett mindre utbud av klĂ€der och sĂ€lja det till högre pris, sĂ€ger Michael Collaros, vd Norna Analytics, till TT.

Kostnadsökning pÄ kund

Samtidigt som priset pÄ mat och drivmedel skenade i kölvattnet av Rysslands invasion av Ukraina var delar av klÀdbranschen i början mer avvaktande i sina prishöjningar, av rÀdsla att förlora i volym.

– Först nu vĂ„gar man lĂ€gga mer av sina kostnadsökningar pĂ„ kunden, sĂ€ger Michael Collaros.

Den kinesiska lÄgpriskedjan Shein, vars priser ligger hÀlften sÄ högt som exempelvis H&M, kan ocksÄ ha en avgörande roll i att flera klÀdjÀttar nu tar steget bort frÄn mer pressade priser, tror Michael Collaros.

– Sheins lĂ„ga priser Ă€r en huvudvĂ€rk för mĂ„nga bolag, som inser att det inte gĂ„r att följa efter dem. Det Ă€r en vis strategi att ta en annan vĂ€g, sĂ€ger han.

En sÄdan vÀg Àr att i stÀllet tar rygg pÄ mer klassiska modebolag med mindre sortiment och högre priser. Hos klÀdkedjan Gap har snittpriset pÄ sommarklÀder exempelvis höjts med 38 procent jÀmfört med i fjol, samtidigt som bolaget minskat utbudet med 31 procent.

Prispress hos vissa bolag

Alla klÀdkedjor vÀljer dock inte samma vÀg. Hos Gina Tricot har snittpriset sjunkit med 30 procent jÀmfört med fjolÄret.

– Förmodligen beror det pĂ„ att bolagets strategi historiskt sett Ă€r att positionera sig som billigast, sĂ€ger Michael Collaros.

Vilket vÀgval som ger bÀst lönsamhet har analysbolaget inte tittat pÄ.

– H&M, som behöver bĂ€ttre lönsamhet, har varit mer aggressiv i sina prishöjningar, medan Zara under lĂ„ng tid bĂ„de hĂ„llit uppe volym och ökat priser.

Den totala notan för sommargarderoben landar Ànnu högst för kvinnor. I Är ökar priset dock mest för mÀnnens sommargarderob.

– Det Ă€r möjligt att mĂ„nga mĂ€n sett behov av att fylla pĂ„ sina garderober efter pandemin, sĂ„ att efterfrĂ„gan vuxit, sĂ€ger Michael Collaros.

Fakta: SĂ„ mycket har priset pĂ„ sommarklĂ€der ökat – klĂ€nningar och shorts dyrast

För mÀn har priset för sju sommarplagg stigit med i snitt 13 procent, för kvinnor med i snitt 9 procent pÄ ett Är.

SÄ mycket har priset ökat för mÀns sommarplagg:

Shorts: 21 procent

Badbyxa: 17 procent

T-shirt: 16 procent

Jeans: 12 procent

Byxa: 15 procent

Tröjor: 17 procent

För pikétröja har priset dÀremot minskat med i snitt 17 procent.

SÄ mycket har priset ökat för kvinnors sommarplagg:

Blusar: 3 procent

KlÀnningar: 14 procent

BaddrÀkt: 9 procent

Jacka: 9 procent

Jeans: 2 procent

Byxa: 4 procent

Shorts: 19 procent

KlÀdjÀttar som höjer och sÀnker :

H&M höjer i snitt priset pÄ sommarplagg med 12 procent, Kappahl med i snitt 13 procent, medan svenska Arket och Gina Tricot sÀnker priset med i snitt 12 respektive 30 procent.

Zara höjer i sin tur priset med 2 procent för den period som jÀmförs, men har haft prisökningar pÄ 22 procent sedan februari i Är.

Norna Analytics analyserar modebranschen och anvÀnder stora AI-modeller, som bryter ned data i smÄ jÀmförbara komponenter. Siffrorna avser endast plagg som sÀljs online pÄ nÀtet.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!