En höghastighetsbana mellan de bÄda huvudstÀderna skulle kunna stÄ klar 2040 och kapa restiden till under fyra timmar, frÄn dagens fem timmar och en kvart.
Det visar en ny studie som genomförts gemensamt av Trafikverket och norska Jernbanedirektoratet, som Aftenposten först rapporterat om.
Men den skulle samtidigt vara dyr att bygga.
ââSamhĂ€llsekonomiskt nuvĂ€rde Ă€r minus 9,5 miljarder (norska kronor). Men det Ă€r ganska vanligt att man fĂ„r en negativ samhĂ€llsekonomisk nytta i stora jĂ€rnvĂ€gsprojekt för att de Ă€r sĂ„ dyra att bygga, sĂ€ger Bente Bukholm, som varit projektledare för förstudien vid Jernbanedirektoratet, till tidningen.
Studien har tittat pÄ tvÄ möjliga strÀckningar frÄn Arvika in i Norge, antingen till LillestrÞm eller till Ski. Alternativen berÀknas kosta som minst 20 miljarder norska kronor och som mest 60 miljarder kronor.
Enligt myndigheterna krÀvs dock ytterligare utredningar för att dra nÄgra slutsatser.
Trafikverket skriver i ett pressmeddelande att utredningen till exempel inte har tagit hÀnsyn till regionala vinster mellan Oslo och Stockholm.
Den har heller inte utvĂ€rderat Ă„tgĂ€rder pĂ„ den svenska sidan som skulle kunna korta restiden ytterligare â och dĂ€rmed ge Ă€nnu fler resenĂ€rer.
Ăven investeringskostnader, kostnadsreduceringsmöjligheter och marknadsmöjligheter bör enligt myndigheten utredas djupare.
RÀttat: I en tidigare version fanns en felaktighet gÀllande antalet flygresor.