Ăgare till uppemot 20 000 tunga fordon kunde skjuta upp besiktningen under 2020 tack vare en EU-förordning. Bakgrunden Ă€r att man ville ge möjligheten med motivet att riskgrupper skulle kunna undvika den fysiska kontakt som en besiktning kan innebĂ€ra.
Den sÄ kallade omnibusförordningen har dock innefattat alla, inte bara personer i riskgrupp över 70 Är och Fordonsbesiktningsbranschen misstÀnker nu att den möjligheten kan ha missbrukats.
ââVi flaggade för det hĂ€r redan i juni förra Ă„ret, att det hĂ€r inte kommer anvĂ€ndas av rĂ€tt personer. NĂ€r det gĂ€ller företagsfordon handlar det enbart om kostnaderna. Det har varit stora Ă„kerier som anvĂ€nt sig av det hĂ€r undantaget, sĂ€ger ordförande Tord Fornander till TT i samband med att man i dag slĂ€pper sin Ă„rsrapport.
Merparten har nyttjat möjligheten
Enligt rapporten ska den förlÀngda instÀllelsetiden utnyttjats av 554 000 fordon, det vill sÀga 74 procent av den totala fordonsflottan.
Privatpersoner över 70 Är var dock den grupp som i lÀgst utstrÀckning anvÀnde sig av den hÀr möjligheten enligt branschorganisationen.
FrÄn Fordonsbesiktningsbranschen befarar man att olycksrisken kan öka betÀnkligt som konsekvens av att bland annat en rad tunga fordon nu trafikerar vÀgarna utan att ha besiktats.
Hög underkÀnningsfrekvens
ââUnderkĂ€nningsfrekvensen Ă€r omkring 40â45 procent pĂ„ tunga fordon och olycksrisken betydligt högre. Man har sett att problemen med överlast har ökat och Ă„ker du med överlast och dessutom har dĂ„liga bromsar sĂ„ blir problemen Ă€nnu vĂ€rre, sĂ€ger Tord Fornander.
Undantaget har gÀllt under sju mÄnader och dÀrför ska nu de flesta av fordonen in för besiktning de nÀrmaste mÄnaderna. Men Àven om man fÄr körförbud Àr det ingen garanti att man faktiskt följer förbudet, enligt Tord Fornander.
ââDet vi sett under starten av Ă„ret att det varit stor andel som fĂ„tt körförbud men Ă€r fortsatt i trafik. Den har varit högre Ă€n normalt sett.