"Det hÀr Àr ett jÀtte-jÀttedÄligt beslut"

Ett riktigt dÄligt besked. Handelsbankens beslut att stÀnga kontor möter verkligen inte applÄder bland bankkunder i VÀstertorp i Stockholm.

Laila Granholm utanför Handelsbankens kontor i VÀstertorp.

Laila Granholm utanför Handelsbankens kontor i VÀstertorp.

Foto: Fotograf saknas!

Ekonomi, nÀringsliv & finans2020-09-16 18:55

Laila Granholm Àr gammal kund i banken, hon har bott i VÀstertorp i 50 Är och har kunnat gÄ till banken pÄ StörtloppsvÀgen dÄ och dÄ för att fÄ hjÀlp, berÀttar hon.

– Jag tycker att det Ă€r riktigt dĂ„ligt att de ska stĂ€nga kontor.

Hon gÄr dit emellanÄt för att fÄ hjÀlp med det mesta som rör hennes pengar.

– Jag tar ut och gör överföringar. Jag hoppas verkligen att den hĂ€r banken fĂ„r vara kvar, sĂ€ger hon.

Inte digitalt för alla

Om kontoret stÀnger mÄste hon be sina söner om hjÀlp med skjuts till nÄgot annat kontor. Att anvÀnda digitala tjÀnster Àr inte aktuellt för henne.

– Jag tycker att det Ă€r bra att det finns hĂ€r, nĂ€r man Ă€r sĂ„ gammal, sĂ€ger Laila Granholm.

Hilda Diaz frÄn FruÀngen Àr arg och upprörd över Handelsbankens besked om bankkontoren.

– Det hĂ€r Ă€r ett jĂ€tte-jĂ€ttedĂ„ligt beslut. Var ska man göra sina bankĂ€renden?

Hon befarar att hennes kontor i VÀstertorp kommer att drabbas. Det Àr litet, men ligger nÀra. De andra storbankerna har flyttat för lÀnge sedan, och nu finns bara det hÀr kvar i hennes trakter.

– De kommer nog att stĂ€nga hĂ€r, suckar hon uppgivet.

Det digitala fungerar inte alltid för henne, berÀttar hon. DÀrför tar hon cykeln till banken nÄgon gÄng per mÄnad.

– Det Ă€r inte det att jag inte vill, jag Ă€r inte motstĂ„ndare till digitalt. Men det Ă€r svĂ„rt, jag kan inte allt.

Bytte bank

En annan bankkund, som vill vara anonym, förklarar att han Àr beroende av banken. Han berÀttar att han bytte till Handelsbanken just för att det hÀr kontoret finns sÄ nÀra. Hans gamla bank höll pÄ och "joxade" med kontoren.

Inte heller han Àr förtjust i att göra sina bankÀrenden via nÀtet.

Handelsbankens vd Carina Åkerströms förklaring, att kunderna driver pĂ„ mot det digitala, fnyser de Ă„t. Att förĂ€ndringen skulle vara nödvĂ€ndig för att kunderna vill utrĂ€tta sina Ă€renden pĂ„ nĂ€tet Ă€r verkligen inget de kĂ€nner igen.

– NĂ„gonstans mĂ„ste man kunna fĂ„ hjĂ€lp, sĂ€ger Hilda Diaz.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!