Tyska Wow uppger att deras globala försäljning har tredubblats det senaste året och svenska Lelo säger att försäljningen av sexleksaker ökade med 10 procent 2020 –trots att butikerna stängdes, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
En 29-årig singelkvinna i Paris säger sig ha övervunnit sin "psykologiska barriär" mot sexleksaker när den första nedstängningen startade i mars förra året.
– Något klickade, säger hon till AFP.
– Jag visste att det var rätt tid, att vi gick in i en galen period under vilken jag skulle bli avskuren från all social kontakt och mitt kärleksliv.
Men det handlar om mer än isolering och tristess, menar Christophe Manceau, marknadsforskare på undersökningsföretaget Kantar.
– Västerländska samhällen har nått en era där sexuellt välbefinnande är helt normalt. Att köpa en sexleksak är inte längre tabu alls, snarare tvärtom, säger han.
Enligt en rapport från Statista, som kom i fjol, förväntas den globala marknaden för sexleksaker nästan fördubblas från 28,6 miljarder dollar (motsvarande 259 miljarder kronor) 2019 till 52,7 miljarder dollar (477 miljarder kronor) 2026.