Amerikanska Mattel spår fortsatt ljusa tider. På årsbasis räknar leksaksjätten med att försäljningen stiger mellan sex och åtta procent, vilket är några procentenheter högre än vad man tidigare gissat på.
"Leksaker fortsätter att visa att de är viktiga för föräldrar när det handlar om var man spenderar sin disponibla inkomst", säger vd Ynon Kreiz i ett uttalande.
Företagets nettoomsättning för årets första kvartal slog analytikernas förväntning, och hamnade på 874 miljoner dollar (7,4 miljarder kronor). Resultatet är också hela 47 procent högre än motsvarande kvartal förra året, som dock påverkades av pandeminedstängningar.
Framför allt är det Barbiedockor som agerat draglok. Dockor och tillbehör såldes för 276 miljoner dollar (2,3 miljarder kronor), vilket är 87 procent högre än första kvartalet 2020. Även leksaksbilarna under varumärket Hot Wheels gick starkt, med en uppgång på 16 procent till 185 miljoner dollar (nästan 1,6 miljarder kronor).
"Vi ser en stark start på andra kvartalet inklusive påskhelgen och vi planerar för ännu en jättebra julsäsong", säger Kreiz.
Aktien steg mer än 6 procent i efterhandeln.