Oro för missad vinst driver ungas aktiehajp

"Andra gör superklipp pĂ„ börsen – dĂ„ mĂ„ste jag ocksĂ„ hoppa pĂ„". MĂ„nga nya aktiesparare som nu dras till börsen drivs av en rĂ€dsla för att missa feta vinster. Finansinspektionen varnar för riskerna, men det bryr sig de hĂ€r spararna inte sĂ€rskilt mycket om, tror experterna.

NĂ€tjargong, dataspel och sociala medier – nĂ„got helt annat Ă€n riskanalyser, bolagsinformation och P/E-tal. Arkivbild.

NĂ€tjargong, dataspel och sociala medier – nĂ„got helt annat Ă€n riskanalyser, bolagsinformation och P/E-tal. Arkivbild.

Foto: Thomas Winje Øijord/NTB/TT

Ekonomi, nÀringsliv & finans2021-04-24 06:36

Richard Wahlund, professor pÄ Handelshögskolan i Stockholm med inriktning pÄ bland annat ekonomisk psykologi, förklarar att det Àr fenomenet förlustaversion som sannolikt ligger bakom den stora tillströmningen till börsen under det senaste Äret.

– Man har inte sĂ„ mycket andra nöjen nu under pandemin. NĂ€r man ser hur andra tjĂ€nar pengar sĂ„ tĂ€nker man "jag mĂ„ste gĂ„ in".

Förlustaversion innebÀr att vi Àr mer rÀdda för att förlora, eller missa nÄgot, Àn vi Àr glad för att vinna.

– MĂ€nniskan har en tendens att dra ut pĂ„ trender. Vi tror att det ska fortsĂ€tta, sĂ„ lĂ€nge man inte har nĂ„gon annan information.

Unga killar Àr enligt mÄnga studier mer riskbenÀgna Àn tjejer, förklarar han, och den senaste tiden har de sett berÀttelser om hur bitcoin och aktier gjort folk snuskigt rika. DÄ vill de förstÄs hÀnga pÄ, förklarar han.

– De ser anekdoter pĂ„ sociala medier dĂ€r enskilda berĂ€ttar om sina framgĂ„ngar. DĂ„ kĂ€nner de att de sjĂ€lva vill vara en del av det.

Dataspel och nÀtjargong

Sannolikt har mÄnga en bakgrund som dataspelare, och Àr vana vid bÄde spel och jargong pÄ nÀtet, tror Richard Wahlund.

Finansinspektionen försöker varna smÄsparare för att ta för lÀttvindiga och ogrundade beslut om aktieplaceringar. Peter Hallström, finansinspektör pÄ Finansinspektionen, kÀnner oro för att smÄsparare kan brÀnna sig pÄ aktiehajpen.

– Kanske vĂ€ljer de att investera pĂ„ dĂ„lig information, som de kan ha fĂ„tt pĂ„ nĂ„got socialt forum som haussat en investering. De kanske inte har kritiska ögon, och hoppas pĂ„ en snabb kursuppgĂ„ng.

Man behöver vara medveten om riskerna dÄ man sparar i aktier, pÄpekar han, och skaffa sig kunskap i stÀllet för bara hÀnga pÄ det som sÀgs pÄ sociala medier. Annars finns risk att man förlorar sina pengar.

– Vi fĂ„r ta emot en hel del klagomĂ„l frĂ„n sparare som förlorat pengar och som tycker att de lurats att spara. Vi sĂ€ger alltid att man mĂ„ste lĂ€sa pĂ„. Snabba svĂ€ngningar kan göra att mĂ„nga förlorar, liksom flockbeteende, sĂ€ger Peter Hallström.

Men frÄgan Àr om de unga killarna verkligen lyssnar pÄ rÄd frÄn myndigheter.

Det tror varken Peter Hallström eller Richard Wahlund. Inte heller Gustav Almqvist, doktor i företagsekonomi och forskare inom ekonomisk psykologi pÄ Handelshögskolan i Stockholm.

AvstÄndstagande frÄn experter

– Sannolikt inte. Det kan ocksĂ„ vara sĂ„ att en av drivkrafterna Ă€r avstĂ„ndstagande frĂ„n experterna, sĂ€ger han, och refererar till det som i vintras hĂ€nde med aktierna det amerikanska spelbutiksföretaget Gamestop.

DÀr var det stora investerare i hedgefonder som hade satsat pÄ att aktierna i Gamestop skulle gÄ ned, men smÄsparare gick emot och lyckades pressa upp aktien sÄ att den rusade i början pÄ Äret. NÄgra tjÀnade massor av pengar, men mÄnga förlorade vÀldigt mycket.

– Ja, jag tycker att man kan vara orolig för dem som spekulerar sĂ„ hĂ€r. Men samtidigt som vi sĂ€ger det bör vi ocksĂ„ frĂ„ga oss sjĂ€lva vad som i sĂ„ fall Ă€r ”rĂ€tt” sĂ€tt att investera pĂ„.

Vissa av dem som satsar sÄ hÀr tÀnker "det kan gÄ", förklarar han. De vill ha pengar som förÀndrar livet och spelar dÀrför högt.

GrÄtrÄkiga riskbedömningar och gedigen erfarenhet biter inte nödvÀndigtvis pÄ den hÀr gruppen, enligt Gustav Almqvist.

– Inom min forskning sĂ„ Ă€r det skillnad pĂ„ risk och osĂ€kerhet. Risk kan berĂ€knas utifrĂ„n sannolikhet. Men osĂ€kerhet Ă€r motsatsen till risk, det helt oförutsĂ€gbara.

– Ta Gamestop-fallet, dĂ€r sĂ„g de som satt pĂ„ hedgefonderna risk. Men det som de fick var osĂ€kerhet dĂ„ smĂ„spararna satsade emot. Vem hade trott att det skulle hĂ€nda? Eller pandemin för den delen. I en osĂ€ker vĂ€rld kan det vara svĂ„rt att skilja bra investeringar frĂ„n dĂ„liga pĂ„ förhand.

De unga killarna som slÀnger sig in pÄ börsen nu vill vinna stort, och det kanske ocksÄ nÄgra gör, tror han.

– Deras investeringar bygger mer pĂ„ "tĂ€nk om" Ă€n berĂ€knade risker. De satsar pĂ„ "tĂ€nk om-aktier" hellre Ă€n att lyssna pĂ„ rĂ„d, sĂ€ger Gustav Almqvist.

Fakta: Varnar om information pÄ sociala medier

Finansinspektionen skriver sÄ hÀr till konsumenter om investeringsinformation via sociala medier:

"Lita aldrig pÄ en okÀnd person som skriver om ett bolag, skapa alltid din egen Äsikt om bolaget. De som skriver har ofta en grundÄsikt som Àr vÀldigt subjektiv om bolaget, alltid positiv eller alltid negativ. Var kÀllkritisk!

LÀs om bolaget frÄn bolagets officiella nyheter för att fÄ en tillrÀcklig bra bild om bolaget.

StĂ€ll dig sjĂ€lv frĂ„gan: ”Skulle du placera dina pengar i en aktie om en för dig okĂ€nd person stod pĂ„ ett torg i en stad och skrek ut den rekommendationen”? Troligtvis inte, och i detta fall har du dessutom möjligheten att skapa dig en bild av personen, det har du inte gentemot en frĂ€mling pĂ„ sociala medier.

KĂ€lla: Finansinspektionen


Fakta: Unga rusar till börsen

NĂ€tplattformen Avanza har sett en stor ökning av nya kunder pĂ„ senare tid. Bara under Ă„rets tre första mĂ„nader har Avanza fĂ„tt 150 000 nya kunder, enligt bolagets delĂ„rsrapport. Även konkurrenten Nordnet har sett en stor ökning.

Under förra Ă„ret ökade antalet personer i Sverige mellan 21 och 30 Ă„r som Ă€ger aktier med över 56 000 personer till nĂ€stan 263 000. Det Ă€r en fem gĂ„nger sĂ„ stor ökning jĂ€mfört med Ă„ret dessförinnan.

KĂ€lla: Avanza, Euroclear Sweden

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!