KÀngor, liggunderlag, sovsÀck och tÀlt. Och kanske en ryggsÀck?
SÄ har tongÄngarna gÄtt i mÄnga butiker under vÄren och sommaren. NÀr allt fler svenskar gett sig ut i naturen har ocksÄ efterfrÄgan pÄ friluftsutrustning skjutit i höjden.
ââMĂ€nniskor har blivit ombedda av FolkhĂ€lsomyndigheten att vara utomhus och röra pĂ„ sig. Det gynnar givetvis oss och vĂ„ra konkurrenter. Det gĂ€ller hela sportbranschen, men sĂ€rskilt outdoor-branschen som har gynnats vĂ€ldigt starkt, sĂ€ger Martin Netinder, vd pĂ„ friluftsbutikskedjan Addnature.
Fördubblad försÀljning
Han kan inte uppge nÄgra siffror, men berÀttar att bolaget sett "ett mycket kraftigt uppsving" i försÀljningen. Inte minst har e-handeln ökat och sÀrskilt bland Àldre mÀnniskor. Men till skillnad frÄn mÄnga andra segment inom detaljhandeln, dÀr butiker stÄr tomma och besökarna uteblir, har kunderna Àven hittat till de fysiska butikerna.
ââMĂ„nga vĂ€ljer att inte resa utomlands, utan söker sig i stĂ€llet till fjĂ€llen. DĂ„ vill man ha en utrustning som innebĂ€r att man kan röra sig sĂ€kert i den miljön. Vi har vĂ€ldigt mĂ„nga som kommer till vĂ„ra butiker, och pandemin har givetvis haft en inverkan, sĂ€ger Martin Netinder.
Ăven konkurrenten Outnorth, som driver en e-handel och tvĂ„ butiker, har sett en positiv trend under vĂ„ren och sommaren. FörsĂ€ljningstakten har varit 50 procent högre jĂ€mfört med samma period förra Ă„ret.
"PÄ vissa varugrupper sÄsom exempelvis tÀlt, sovsÀckar, liggunderlag samt övrig friluftsutrustning har försÀljningen mer Àn fördubblats. Naturligtvis har coronapandemin haft en pÄverkan pÄ vÄr försÀljning dÄ fler har planerat en semester inom landet, vilket har stÀllt krav pÄ en ny eller uppdaterad utrustning", skriver vd:n Harald Ennen i ett mejl.
"FÄtt upp ögonen"
Henrik Hoffman, vd pÄ Naturkompaniet, berÀttar att samma varugrupper ökat Àven hos dem.
ââSedan början pĂ„ covid-elĂ€ndet sĂ„ har vi sett ett ökat intresse, som nu har tagit ytterligare fart under sommaren nĂ€r folk hemestrar, sĂ€ger han.
För Naturkompaniet har efterfrÄgan skiftat frÄn stad till stad. Medan vissa butiker har stÄtt i princip tomma, har andra varit sÄ vÀlbesökta att de egentligen skulle ha behövt anstÀlla mer personal. MÄnga av kunderna har varit helt nya, personer som inte har vandrat eller varit i naturen tidigare.
ââMĂ„nga har fĂ„tt upp ögonen för det. Och stannar man hemma i Ă„r och har haft en bra semester sĂ„ kanske man inser till nĂ€sta Ă„r att man inte behöver Ă„ka utomlands dĂ„ heller, sĂ€ger Henrik Hoffman.
FortsÀtter i höst
Alla tre vd:arna betonar att friluftsintresset varit pÄ uppgÄng men att pandemin accelererade trenden. Martin Netinder pÄ Addnature tror att försÀljningsökningen beror till lika delar pÄ det redan existerade intresset och det nya uppsvinget.
ââVi ser vĂ€ldigt positivt pĂ„ den hĂ€r utvecklingen, att mĂ€nniskor stannar hemma och upplever allt den svenska naturen har att erbjuda. Och vi ser samma fenomen i alla fjorton lĂ€nder vi opererar i, sĂ€ger han.
Han tror att trenden kommer att hÄlla i sig Àven i höst.
ââFolkhĂ€lsomyndigheten rekommenderar fortsatt hemmajobb och jag tror att Ă€ven det kommer att gynna oss, eftersom man inte tar sig in till stadskĂ€rnor i samma omfattning. Jag skulle tro att vi fortfarande kommer att se en tillvĂ€xt, definitivt.